حدیث 35061

35061- 3-[1] مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ صَفْوانَ عَنْ مُعاویَةَ بْنِ عَمّارٍ عَنْ ناجیَةََ عَنْ أبی‌جَعْفَرٍ ع فی حَدیثٍ قالَ: إنَّ الْمُؤْمِنَ یبْتَلَی بِکُلِّ بَلیَّةٍ وَ یَموتُ بِکُلِّ میتَةٍ إلّا أنَّهُ لا یَقْتُلُ نَفْسَهُ.
أقولُ: وَ تَقَدَّمَ ما یدُلُّ عَلَی ذَلِکَ فی الْوَصایا[2] وَ غَیرِها[3].
——————————
[1]– الکافی 2- 254- 12 و الکافی 3- 112- 8.
[2]– تقدم فی الباب 52 من أبواب أحکام الوصایا.
[3]– تقدم ما یدلّ علیه بعمومه فی الباب 46 من أبواب جهاد النفس، و فی الباب 1 من هذه الأبواب.

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام معتبر درجه دو است.
ثقةالاسلام الکلینی از محمد بن یحیی العطار از محمد بن حسین بن ابی‌الخطاب از صفوان بن یحیی از معاویه بن عمار الدهنی از ناجیه بن ابی‌عمار روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند، مگر نفر آخر که از ثقات درجه دو است.
* * *
علامه مجلسی: مجهول کالحسن (مر)

بسیاری از فقها، این حدیث را معتبر نمی‌دانند اما ما معتبر می‌دانیم و اتفاقا چون مطلب خاصی هم دارد، ناچاریم روی آن تمرکز می‌کنیم.
این حدیث هم در بیان ممنوعیت خودکشی است و در ما نحن فیه، مطلب اضافه‌تری از احادیث قبلی ندارد. اما اجازه بفرمایید همین‌جا فصلی درباره خودکشی باز کنیم و در جمع‌بندی آن را بیان کنیم که مهم است. معنای این روایت را هم در همین بحث، بررسی خواهیم کرد.
عبارت «وَ تَقَدَّمَ ما یدُلُّ عَلَی ذَلِکَ فی الْوَصایا وَ غَیرِها» هم مطلب اضافه‌تری برای ما نمی‌آورد. روایات در همین باب است و بعضی دیگر از روایات که درباره قتل دیگران است.

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه