حدیث 35031

35031- 11-[1] وَ بِإسْنادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنانٍ فیما کَتَبَ إلَیْهِ الرِّضا ع مِنْ جَوابِ مَسائِلِهِ حَرَّمَ اللهُ قَتْلَ النَّفْسِ لِعِلَّةِ فَسادِ الْخَلْقِ فی تَحْلیلِهِ لَوْ أُحِلَّ وَ فَنائِهِمْ وَ فَسادِ التَّدْبیرِ.
وَ رَواهُ فی عُیونِ الْأخْبارِ وَ فی الْعِلَلِ کَما یأْتی[2] فی آخِرِ الْکِتابِ.
——————————
[1]– الفقیه 3- 565- 4934.
[2]– یأتی فی الفائدة الأولی من الخاتمة بالارقام 281 و 282 و برمز [أ].

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام غیر معتبر است.
شیخ صدوق این حدیث را در چند جا روایت کرده است:
1. در الفقیه به طریق خود به محمد بن سنان که هم طریق معتبر نیست و هم محمد بن سنان از مشاهیر کذابون است.
2. از محمد بن علی ماجیلویه از محمد بن ابی‌القاسم از محمد بن علی الکوفی، ابوسمینه از محمد بن سنان که این طریق به واسطه ابوسمینه و محمد بن سنان معتبر نیست. ابوسمینه بسیار ضعیف است و محمد بن سنان از مشاهیر کذابون.
3. از علی بن احمد بن محمد بن عمران الدقاق و محمد بن احمد السنانی و علی بن عبد الله الوراق و حسین بن ابراهیم بن احمد بن هشام المکتب از محمد بن ابی‌عبدالله الکوفی که همان محمد بن جعفر الاسدی است، از محمد بن اسماعیل البرمکی از علی بن العباس الجرازینی از قاسم بن ربیع الصحاف از محمد بن سنان که در این طریق، علی بن عباس بسیار ضعیف است و محمد بن سنان هم از مشاهیر کذابون. قاسم بن ربیع الصحاف هم مجهول است.
4. از علی بن احمد بن عبدالله البرقی و علی بن عیسی المجاور و محمد بن موسی البرقی علی بن محمد ماجیلویه از احمد بن محمد بن خالد البرقی از محمد بن سنان که این طریق هم حداقل به واسطه محمد بن سنان معتبر نیست.

این حدیث معتبر نیست، لذا از آن گذر می‌کنیم.

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه