حدیث 35036

35036- 16-[1] وَ عَنْ أبیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أبی‌الْقاسِمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أسْلَمَ عَنْ عَبْدِالرَّحْمَنِ بْنِ أسْلَمَ عَنْ أبیهِ قالَ: قالَ أبوجَعْفَرٍ ع مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً أثْبَتَ اللهُ عَلَی قاتِلِهِ جَمیعَ الذُّنوبِ وَ بَرِئَ الْمَقْتولُ مِنْها وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَ إنّی أُریدُ أنْ تَبوءَ بِإثْمی وَ إثْمِکَ فَتَکونَ مِنْ أصْحابِ النّارِ[2].
وَ رَواهُ الْبَرْقی فی الْمَحاسِنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلیِّ[3]
وَ الَّذی قَبْلَهُ عَنْ سُلَیْمانَ بْنِ خالِدٍ عَنْ أبی‌عَبْدِاللهِ ع مِثْلَهُ.
——————————
[1]– عقاب الأعمال- 328- 9.
[2]– المائدة 5- 29.
[3]– المحاسن- 105- 87.

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام غیر معتبر است.
شیخ صدوق این حدیث را از پدرش از محمد بن ابی‌القاسم ماجیلیویه از محمد بن علی، ابوسمینه از محمد بن اسلم الطبری از عبدالرحمن بن سالم الاشل که در این‌جا به اشتباه عبدالرحمن بن اسلم نوشته شده است، از پدرش روایت کرده است که این طریق حداقل به واسطه ضعف جدی ابوسمینه و اتهام محمد بن اسلم به فاسد الحدیث بودن، معتبر نیست.
احمد البرقی هم این حدیث را از ابوسمینه روایت کرده است که گفتیم معتبر نیست.
یکی از دوستان فرمودند شاید عبدالرحمن بن اسلم، عبدالرحمن بن زید بن اسلم باشد. با فرض این‌که چنین هم باشد، خوش ثقه درجه و پدرش مجهول است. لذا مشکل سند سه چیز می‌شود. ضعف ابوسمینه و محمد بن اسلم، به اضافه مجهول بودن پدر عبدالرحمن بن زید بن اسلم. البته این را هم اضافه کنم که زید سلم، از هم‌عصران خلیفه دوم و موالی او بوده است که بنا بر بعضی شواهد امام سجاد و امام باقرc را درک کرده است. آغاز امامت امام باقرj حدود سال 95 هجری است و کشته شدن خلیفه دوم، حدود سال 23 هجری. یعنی بین این دو، 72 سال فاصله است، با این حساب باید زید بن اسلم را جزء معمرین دانست که هر چند گزارشی بر این موضوع نیست، اما غیر ممکن هم نیست.
، لذا خیلی هم غیر طبیعی نیست.

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام معتبر نیست، لذا از آن گذر می‌کنیم. این حدیث از آن حدیث‌های خاص است که صرفاً با سند معتبر پذیرفته می‌شود. ادعا شده است که اگر کسی، مؤمنی را به عمد کشت، مؤمن کشته شده همه گناهانش پاک می‌شود و این گناهان به قاتل منتقل می‌شود. بنده بخیل نیستم، قاتل هم اگر دلیل شرعی نداشته، بی‌جا کرده که مؤمنی را کشته، اما این‌که بگوییم همه گناهان مقتول پاک می‌شود و به قاتل منتقل می‌شود، دلیل معتبر می‌خواهد.

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه