حدیث 35135
35135- 7-[1] وَ عَنِ الْعَسْکَریِّ ع أنَّ رَجُلاً جاءَ إلَی عَلیِّ بْنِ الْحُسَینِ ع بِرَجُلٍ یزْعُمُ أنَّهُ قاتِلُ أبیهِ فَاعْتَرَفَ فَأوْجَبَ عَلَیْهِ الْقِصاصَ فَسَألَهُ أنْ یعْفُوَ عَنْهُ لِیعْظِمَ اللهُ ثَوابَهُ الْحَدیثَ.
——————————
[1]– الاحتجاج- 319، و تفسیر الإمام العسکری (علیهالسلام) – 251.
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام غیر معتبر است.
شیخ طبرسی این حدیث رادر قرن ششم، به صورت مرسل روایت کرده است.
این حدیث در تفسیر منسوب به امام عسکری علیهالسلام هم هست که دیدیم انتساب این کتاب به این امام همام معتبر نیست. (تفسیر منسوب به امام عسکری علیهالسلام)
این حدیث تقطیع شده بسیار طولانیتر از اینها است. نمیدانم چرا جناب شیخ حر، ادامه روایت را نیاوردهاند، چرا که ظاهرا ایشان با اعتبار این حدیث مشکلی ندارند و با فرض پذیرش اعتبار حدیث، ادامه آن بسیار مهم است. من گزارشی از قسمتی از ادامه حدیث عرض کنم.
تا اینجا گفته شد که امام علیهالسلام حکم به قصاص کردند، اما به ولی دم گفتند که او را عفو کن تا مشمول ثواب بزرگی شوی. ولی دم رضایت نداد. در ادامه این روایت آمده است که امام علیهالسلام به ولی دم فرمودند که اگر از این فرد فضیلتی به یاد داری، به حق آن فصیلت، از او گذشت کن. ولی دم میگوید، حقی بر گردن من دارد، اما به اندازهای نیست که بخواهم از قاتل پدرم گذشت کنم، اما اگر بخواهد حاضرم بر دیهای با او مصالحه کنم. امام سؤال میکنند که آن حق چیست؟ ولی دم میگوید که او توحید و نبوت نبی اسلام و امامت امیر مؤمنان و سایر امامان را به من آموخته است. امام علیهالسلام میفرمایند که اینها واقعا جای خون پدرت را پر نمیکنند؟ بعد امام علیهالسلام قسم میخورند که واقعا پر میکند. اینها جای خون همه اهل زمین از اول تا آخر است، البته بجز خون انبیا و امامان …
حدیث ادامه دارد و خیلی طولانی است. اگر خواستید، خودتان ادامهاش را پیگیری کنید.
اگر کسی این حدیث را معتبر بداند، علاوه بر نکات معرفتی و تفسیری متعدد، در فقه هم کاربرد دارد. شاید کسی برداشت کند که با توجه به قسم خوردن معصوم علیهالسلام، این دست آموزشها و هدایتها، میتواند نَه تنها قصاص، بلکه دیه را هم منتفی کند یا تخفیف دهد. البته میتوان به این برداشت اشکال کرد، اما اگر اشکالها آنها باشد که در ذهن است، جواب هم دارد. حدیث واقعاً طولانی است و نکات زیادی دارد، اگر معتبر میدانید، حتما! آن را مرور کنید. علی ای حال! حدیث معتبر نیست و ما روی آن حسابی باز نمیکنیم که بخواهیم استفاده فقهی و غیر فقهی از آن کنیم.