حدیث 35078

35078- 1-[1] مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقوبَ عَنْ عَلیِّ بْنِ إبْراهیمَ عَنْ أبیهِ عَنِ ابْنِ أبی‌عُمَیْرٍ عَنْ حُسَیْنِ بْنِ أحْمَدَ الْمِنْقَری عَنْ عیسَی الضَّریرِ[2] قالَ: قُلْتُ لِأبی‌عَبْدِاللهِ ع رَجُلٌ قَتَلَ رَجُلاً مُتَعَمِّداً ما تَوْبَتُهُ قالَ یُمَکِّنُ مِنْ نَفْسِهِ قُلْتُ یَخافُ أنْ یَقْتُلوهُ قالَ فَلْیَعْطِهِمُ الدّیَةَ قُلْتُ یخافُ أنْ یعْلَموا ذَلِکَ قالَ فَلْینْظُرْ إلَی الدّیَةِ فَلْیَجْعَلْها صُرَراً ثُمَّ لْیَنْظُرْ مَواقیتَ الصَّلَواتِ فَیُلْقِها فی دارِهِمْ.
مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإسْنادِهِ عَنْ عَلیِّ بْنِ إبْراهیمَ نَحْوَهُ[3].
——————————
[1]– الکافی 7- 276- 4، أورده عن الفقیه فی الحدیث 4 من الباب 30 من هذه الأبواب.
[2]– فی التهذیب- عن عیسی الضعیف.
[3]– التهذیب 10- 163- 652.

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام غیر معتبر است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از علی بن ابراهیم القمی از پدرش از محمد بن ابی‌عمیر از حسین بن احمد المنقری از عیسی الضریر روایت کرده است که سه نفر اول از ثقات درجه یک هستند، اما حسین المنقری از ضعفا بوده و نفر آخر هم مجهول است.
شیخ الطائفه هم شبیه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به علی بن ابراهیم که معتبر درجه یک است، به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: ضعیف (مر)

در این حدیث، سخن از قتل عمد است و قصاص و اگر این حدیث معتبر بود، نکته مهمی در آن وجود داشت و آن این که قصاص اصلا مطلوب شارع نیست، بلکه دیه و جبران خسارت مطلوب است که می‌توانست مؤید قوی بر نظر حقیر باشد، اما این حدیث معتبر نیست و نمی‌توان به آن استناد کرد، می‌خواهد مؤید نظر باشد، یا نباشد.
البته ناگفته نماند برای کسانی که احادیث کتب اربعه را قبول دارند، وجود یک حدیث، آن هم در سه‌تای آن، مسأله کوچکی نیست و طبق مبنای این آقایان، این حدیث مؤید نظر ما هست، اما برای خود ما قابل قبول نیست.

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه