حدیث 665

665- 15-[1] وَ بِإسْنادِهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِاللهِ عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلی بْنِ الْحَکَمِ عَنْ سَیفِ بْنِ عَمیرَةَ عَنْ بَکْرِ بْنِ أبی‌بَکْرٍ الْحَضْرَمی قالَ: سَألْتُ أباعَبْدِاللهِ ع هَلْ ینامُ الرَّجُلُ وَ هُوَ جالِسٌ فَقالَ کانَ أبی یقولُ إذا نامَ الرَّجُلُ وَ هُوَ جالِسٌ مُجْتَمِعٌ فَلَیسَ عَلَیهِ وُضوءٌ وَ إذا نامَ مُضْطَجِعاً فَعَلَیهِ الْوُضوءُ.
——————————
[1]– التهذیب 1- 7- 7، و الاستبصار 1- 80- 249.

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام معتبر درجه دو است.
شیخ الطائفه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به سعد بن عبدالله القمی که معتبر درجه یک است، از احمد بن محمد بن عیسی الاشعری از علی بن حکم از سیف بن عمیره از بکر بن ابی‌بکر الحضرمی روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند، مگر نفر آخر که از ثقات درجه دو است.
* * *
علامه مجلسی: مجهول (مل).

راوی سال می‌کند که آیا خواب در حال نشسته امکان‌پذیر است؟ همه می‌دانیم که خواب سطحی امکان‌پذیر، اما خواب بسیار عمیق که قلب هم بخوابد، خیر، چرا که خواب بسیار عمیق موجب سقوط انسان می‌شود، مگر تکیه داده باشد، یا خلاصه چیزی او را از افتادن محافظت کند. در حالی که خواب بسیار عمیق، در حال دراز کشیدن، کاملاً طبیعی است. این حدیث کاملا همان مطلب ما را تأیید می‌کند که فقط خواب خیلی خیلی عمیق که توصیفش گفته شد، موجب بطلان وضو است.

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه