حدیث 2177
(2177) الکافی (ح 13381)، الفقیه (ح 5611) و التهذیب (ج 9، ح 980): عِدَّةٌ مِنْ أصْحابِنا عَنْ سَهْلِ بْنِ زیادٍ عَنِ ابْنِ مَحْبوبٍ وَ عِدَّةٌ مِنْ أصْحابِنا عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ عَلیُّ بْنُ إبْراهیمَ عَنْ أبیهِ جَمیعاً عَنِ ابْنِ مَحْبوبٍ عَنْ عَلیِّ بْنِ رِئابٍ وَ أبیأیّوبَ الْخَزّازِ عَنْ زُرارَةَ عَنْ أبیجَعْفَرٍ علیهالسلام فی رَجُلٍ ماتَ وَ تَرَکَ أبَوَیْهِ، قالَ: «لِلْأبِ سَهْمانِ وَ لِلْأُمِّ سَهْمٌ.»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را به چند طریق روایت کرده است.
از عدة من اصحابنا از سهل بن زیاد از حسن بن محبوب از علی بن رئاب و ابوایوب الخزاز از زراره بن اعین
از عدة من اصحابنا از احمد بن محمد از حسن بن محبوب از علی بن رئاب و ابوایوب الخزاز از زراره بن اعین
از علی بن ابراهیم القمی از پدرش از حسن بن محبوب از علی بن رئاب و ابوایوب الخزاز از زراره بن اعین
که دو طریق اول به واسطه سهل بن زیاد معتبر نیست. در دو طریق دوم، معلوم نیست که احمد بن محمد، ابن عیسی الاشعری است یا ابن خالد البرقی، اما حتی اگر ابن خالدالبرقی هم باشد، در اینجا مشکلی ایجاد نمیکند. در دو طریق سوم هم که همه از ثقات درجه یک هستد.
شیخ صدوق نیز شبیه این حدیث را به طریق خود در الفقیه به حسن بن محبوب که معتبر درجه یک است،به باقی سند روایت کرده است.
شیخالطائفه نیز شبیه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الاإستبصار به احمد بن محمد که یا ابن عیسی الاشعری است، یا ابن خالد البرقی، اما هر دو طریق معتبر درجه است، به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: صحیح.
* * *
مجلسی اول: فی الصحیح و الشیخان فی الصحیح.
ابوجعفر (امام باقر) علیهالسلام درباره فردی که مرد و پدر و مادرش را ترک کرد، فرمودند: «برای پدر دو سهم و برای مادر یک سهم است.»