حدیث 1142

(1142 و 2953) الکافی (ح 9568) و الإستبصار (ج 3، ح 647): مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضّالٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ جَهْمٍ قالَ: «قالَ لی أبوالْحَسَنِ الرِّضا علیه‌السلام: «یا أبامُحَمَّدٍ! ما تَقولُ فی رَجُلٍ یَتَزَوَّجُ نَصْرانیَّةً عَلَی مُسْلِمَةٍ؟» قُلْتُ: «جُعِلْتُ فِداکَ! وَ ما قَوْلی بَیْنَ یَدَیْکَ.» قالَ: «لَتَقولَنَّ، فَإنَّ ذَلِکَ یُعْلَمُ بِهِ قَوْلی.» قُلْتُ: «لا یَجوزُ تَزْویجُ النَّصْرانیَّةِ عَلَی مُسْلِمَةٍ وَ لا غَیْرِ مُسْلِمَةٍ.» قالَ: «وَ لِمَ؟» قُلْتُ: «لِقَوْلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لا تَنْکِحوا الْمُشْرِکاتِ حَتَّی یُؤْمِنَ». قالَ: «فَما تَقولُ فی هَذِهِ الْآیَةِ: «وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذینَ أوتوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ». قُلْتُ: «فَقَوْلُهُ: «وَ لا تَنْکِحوا الْمُشْرِکاتِ» نَسَخَتْ هَذِهِ الْآیَةَ.» فَتَبَسَّمَ ثُمَّ سَکَتَ.»»

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام، معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از محمد بن یحیی العطار از ابن عیسی الاشعری از حسن بن علی بن فضال از حسن بن جهم روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
شیخ‌الطائفه شبیه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به ثقةالاسلام الکلینی که معتبر درجه یک است، به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: موثق (الکافی). موثق کالصحیح (التهذیب).

حسن بن جهم روایت کرد: «ابوالحسن الرضا علیه‌السلام به من فرمودند: «ای ابامحمد! چه می‌گویی درباره فردی که وقتی زن مسلمان دارد، زن نصرانی تزویج کند؟» عرض کردم: «فدایتان شوم! در مقابل شما، سخنی ندارم.» فرمودند: «سخنت را بگو چرا که سخن من به آن دانسته می‌شود». عرض کردم: «تزویج زن نصرانی در کنار زن مسلمان و غیر مسلمان جایز نیست.» فرمودند: «و برای چه؟» عرض کردم: «برای کلام الله و جل: «وَ لا تَنْکِحوا الْمُشْرِکاتِ حَتَّی یُؤْمِنَ»». فرمودند: «درباره این آیه: «وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ الَّذینَ أوتوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ» چه می‌گویی؟» عرض کردم: «پس سخن او: «وَ لا تَنْکِحوا الْمُشْرِکاتِ» این آیه را نسخ کرده است.» پس تبسم کرده، سپس سکوت نمودند.»

کلیدواژه‌ها:

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه