سوره آل عمران – آیه 68 تا 72

إنَّ أوْلَی النّاسِ بِإبْراهیمَ لَلَّذینَ اتَّبَعوهُ وَ هذا النَّبیُّ وَ الَّذینَ آمَنوا وَ اللّهُ وَلیُّ الْمُؤْمِنینَ (68)

وَدَّتْ طائِفَةٌ مِنْ أهْلِ الْکِتابِ لَوْ یُضِلّونَکُمْ وَ ما یُضِلّونَ إلاَّ أنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرونَ (69)یا أهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَکْفُرونَ بِآیاتِ اللّهِ وَ أنْتُمْ تَشْهَدونَ (70)

یا أهْلَ الْکِتابِ لِمَ تَلْبِسونَ الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمونَ الْحَقَّ وَ أنْتُمْ تَعْلَمونَ (71)

وَ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْ أهْلِ الْکِتابِ آمِنوا بِالَّذی أُنْزِلَ عَلَی الَّذینَ آمَنوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اکْفُروا آخِرَهُ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعونَ (72)

به یقین سزاوارترین به ابراهیم قطعاً کسانی هستند که تبعیت کردند او را و این نبی و کسانی که ایمان آورده‌اند و الله سرپرست مؤمنان است. (68) دوست دارند گروهی از اهل کتاب که گمراه نمایند شما را در حالی که گمراه نمی‌کنند مگر خودشان را در حالی که درک نمی‌کنند. (69) ای اهل کتاب! برای چه کفر می‌ورزید به نشانه‌های خاص الله در حالی که شما شهادت می‌دهید. (70) ای اهل کتاب! برای چه می‌پوشانید حق را به باطل و کتمان می‌کنید باطل را در حالی که شما می‌دانید. (71) و گفتند گروهی از اهل کتاب: «ایمان آورید به آن‌چه نازل شده بر کسانی که ایمان آورده‌اند ابتدای روز و کفر ورزید آخر آن، باشد که باز گردند. (72)

نزدیکتر از همه مردم بابراهیم آن کسانند که وی را پیروی کرده‏اند و این پیمبر و کسانی که بدو گرویده‏اند و خدا یار مؤمنان است (68) گروهی از اهل کتاب آرزو دارند شما را گمراه کنند ولی جز خودشان را گمراه نمیکنند اما نمیفهمند. (69) ای اهل کتاب! شما که شاهد آیه‏های خدایید چرا منکر آن میشوید. (70) ای اهل کتاب! چرا حق را بباطل میآمیزید و حق را که میدانید نهان میدارید (71) گروهی از اهل کتاب گفتند: «اول روز به آنچه بر مؤمنان نازل شده بگروید و آخر روز انکار کنید، شاید آنها نیز بازگردند. (72)

در حقیقت، نزدیکترین مردم به ابراهیم، همان کسانی هستند که او را پیروی کرده‏اند، و [نیز] این پیامبر و کسانی که [به آیین او] ایمان آورده‏اند و خدا سرور مؤمنان است. (68) گروهی از اهل کتاب آرزو می‏کنند کاش شما را گمراه می‏کردند، در صورتی که جز خودشان [کسی‏] را گمراه نمی‏کنند و نمی‏فهمند. (69) ای اهل کتاب، چرا به آیات خدا کفر می‏ورزید با آنکه خود [به درستی آن‏] گواهی می‏دهید؟ (70) ای اهل کتاب، چرا حق را به باطل درمی‏آمیزید و حقیقت را کتمان می‏کنید، با اینکه خود می‏دانید؟ (71) و جماعتی از اهل کتاب گفتند: «در آغاز روز به آنچه بر مؤمنان نازل شد، ایمان بیاورید، و در پایان [روز] انکار کنید شاید آنان [از اسلام‏] برگردند.» (72)

البته نزدیکترین مردم به ابراهیم (از نظر اصول و فروع شریعت) کسانی هستند که از او (در عصر شریعتش) پیروی کردند، و نیز این پیامبر (محمد صلیی اللییه علیه و آله) و کسانی که (به او) ایمان آورده‏اند و خدا یاور و سرپرست مؤمنان است. (68) گروهی از اهل کتاب دوست دارند که شما را گمراه نمایند، حال آنکه گمراه نمی‏کنند مگر خودشان را و نمی‏فهمند (زیرا وبال این دوستی قلبی یا عملی دامن خودشان را می‏گیرد). (69) ای اهل کتاب، چرا به آیات خدا (در تورات و انجیل درباره محمد صلیی اللییه علیه و آله) کفر می‏ورزید در حالی که خود گواهید (می‏دانید که این آیات از جانب خداست). (70) ای اهل کتاب، چرا حق را با باطل به هم آمیخته مشتبه می‏کنید و حق را پنهان می‏دارید (آیات تورات و انجیل را تحریف کرده داخل آنها می‏کنید تا حقیقت پنهان ماند) در حالی که خود می‏دانید (که حقیقت چیست)؟! (71) و گروهی از اهل کتاب (عالمان آنها به پیروان خود) گفتند: به آنچه (از آیات قرآنی) بر مؤمنان فرود آمده در آغاز روز ایمان آورید و در پایان آن کافر شوید، شاید (از دینشان) بازگردند (زیرا آنها شما را اهل بصیرت در دین می‏دانند و با تردید شما به تردید می‏افتند). (72)

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه