سوره بقره – آیه 282
یا أیُّها الَّذینَ آمَنوا إذا تَدایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إلی أجَلٍ مُسَمًّی فَاکْتُبوهُ وَ لْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَ لا یَأْبَ کاتِبٌ أنْ یَکْتُبَ کَما عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْیَکْتُبْ وَ لْیُمْلِلِ الَّذی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَ لْیَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَ لا یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئاً فَإنْ کانَ الَّذی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفیهاً أوْ ضَعیفاً أوْ لا یَسْتَطیعُ أنْ یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ وَلیُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدوا شَهیدَیْنِ مِنْ رِجالِکُمْ فَإنْ لَمْ یَکونا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أنْ تَضِلَّ إحْداهُما فَتُذَکِّرَ إحْداهُما الْأُخْری وَ لا یَأْبَ الشُّهَداءُ إذا ما دُعوا وَ لا تَسْئَموا أنْ تَکْتُبوهُ صَغیراً أوْ کَبیراً إلی أجَلِهِ ذلِکُمْ أقْسَطُ عِنْدَ اللّهِ وَ أقْوَمُ لِلشَّهادَةِ وَ أدْنی ألاَّ تَرْتابوا إلاَّ أنْ تَکونَ تِجارَةً حاضِرَةً تُدیرونَها بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ ألاَّ تَکْتُبوها وَ أشْهِدوا إذا تَبایَعْتُمْ وَ لا یُضارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهیدٌ وَ إنْ تَفْعَلوا فَإنَّهُ فُسوقٌ بِکُمْ وَ اتَّقوا اللّهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللّهُ وَ اللّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلیمٌ (282)
ای کسانی که ایمان آوردهاید! هنگامی که مدیون شدید به دِینی تا مهلت علامتگذاری شده، پس بنویسید آن را و باید بنویسد بین شما نویسندهای به عدالت و نباید ابا کند نویسنده که بنویسد همانگونه که آموخت او را الله، پس بنویسد و باید املا کند کسی که بر (گردن) او است حق و تقوا پیشه نماید الله، پروردگارش را و کم نگذارد از آن چیزی را. پس اگر کسی که بر او حق است بیخرد باشد یا ضعیف یا نمیتواند که املا کند او، پس املا کند سرپرستش به عدالت و به شهادت بگیرید دو شاهد از مردانتان، پس اگر نباشد دو مرد، پس یک مردی و دو زن از کسانی که رضایت دارید از شاهدان، تا اگر گم کرد یکی از آن دو زن، پس یادآوری میکند یکی از آن دو زن دیگر را و ابا نکنند شاهدان هنگامی که دعوت شدند و ملول نشوید که مینویسید آن را کوچک یا بزرگ تا مهلتش. این شما را عادلانهتر است نزد الله و استوارتر برای شهادت و نزدیکتر که شک نکنید مگر که تجارتی نقدی (که) دست به دست میکنید آن را بینتان، پس نیست بر شما گناهی که ننویسد آن را و شاهد بگیرید هنگامی که داد و ستد میکنید و ضرر نرسد نویسنده و نه شاهد را و اگر انجام دهید، پس به یقین آن فسقی است بر شما و تقوا پیشه کنید الله را در حالی که میآموزد شما را الله و الله به هر چیزی همیشه عالم است. (282)
شما که ایمان دارید! اگر بهمدیگر وامی به مدت معین دادید آنرا بنویسید. نویسندهای میان شما، بدرستی نویسد. و نویسنده از نوشتن، چنانکه خدایش آموخته، دریغ نکند، بنویسد! و کسی که حق بعهده اوست املا کند. از خدا، پروردگار خویش، بترسد و چیزی از آن نکاهد. اگر کسی که حق بعهده اوست بیخرد باشد یا کم خرد و املا کردن نتواند، سرپرست وی بدرستی املا کند. و دو گواه از مردان خویش بگواهی گیرید. و اگر دو مرد نباشند، یک مرد و دو زن از گواهانی که رضایت دهید تا اگر یکیشان از یاد برد یکی از آنها بخاطر آن دیگر بیارد، و چون گواهان دعوت شدند دریغ نکنند. از نوشتن وام کوچک یا بزرگ، بمدت آن، ملول مشوید. که این، نزد خدا، درستتر است و برای گواهی دادن، استوارتر و برای تردید نکردن شما، مناسبتر. مگر آنکه معاملهای نقد باشد که ما بین خودتان دهید و گیرید، گناهی بر شما نیست که ننویسید. و چون معامله کردید گواه گیرید. نویسنده و گواه زیان نبینند. و اگر بکردید، این بدکاری با خودتان است. از خدا بترسید، خدا شما را تعلیم میدهد که خدا بهمه چیز داناست (282)
ای کسانی که ایمان آوردهاید، هر گاه به وامی تا سررسیدی معین، با یکدیگر معامله کردید، آن را بنویسید. و باید نویسندهای [صورت معامله را] بر اساس عدالت، میان شما بنویسد. و هیچ نویسندهای نباید از نوشتن خودداری کند همان گونه [و به شکرانه آن] که خدا او را آموزش داده است. و کسی که بدهکار است باید املا کند، و او [نویسنده] بنویسد. و از خدا که پروردگار اوست پروا نماید، و از آن، چیزی نکاهد. پس اگر کسی که حق بر ذمه اوست، سفیه یا ناتوان است، یا خود نمیتواند املا کند، پس ولی او باید با [رعایت] عدالت، املا نماید. و دو شاهد از مردانتان را به شهادت طلبید، پس اگر دو مرد نبودند، مردی را با دو زن، از میان گواهانی که [به عدالت آنان] رضایت دارید [گواه بگیرید]، تا [اگر] یکی از آن دو [زن] فراموش کرد، [زن] دیگر، وی را یادآوری کند. و چون گواهان احضار شوند، نباید خودداری ورزند. و از نوشتن [بدهی] چه خرد باشد یا بزرگ، ملول نشوید، تا سررسیدش [فرا رسد]. این [نوشتن] شما، نزد خدا عادلانهتر، و برای شهادت استوارتر، و برای اینکه دچار شک نشوید [به احتیاط] نزدیکتر است، مگر آنکه داد و ستدی نقدی باشد که آن را میان خود [دست به دست] برگزار میکنید در این صورت، بر شما گناهی نیست که آن را ننویسید. و [در هر حال] هر گاه داد و ستد کردید گواه بگیرید. و هیچ نویسنده و گواهی نباید زیان ببیند، و اگر چنین کنید، از نافرمانی شما خواهد بود. و از خدا پروا کنید، و خدا [بدین گونه] به شما آموزش میدهد، و خدا به هر چیزی داناست. (282)
ای کسانی که ایمان آوردهاید، هنگامی که دینی را تا مدت معینی (به خاطر گرفتن وام یا داد و ستد) به یکدیگر بدهکار شدید آن را بنویسید، و باید نویسندهای (سند آن را) در میان خودتان به عدالت بنگارد، و هرگز نباید نویسنده از نوشتن آن- همان گونه که خدا به وی آموخته- امتناع ورزد، او باید بنویسد و کسی که حق به گردن اوست (بدهکار) املا کند، و از خداوند که پروردگار اوست پروا نماید و از حق چیزی را کم نگذارد، و اگر کسی که حق به گردن اوست سفیه یا ناتوان (سنیی) باشد یا (به خاطر آفت زبان) نتواند املا کند، ولیی او به عدالت املا نماید. و دو گواه از مردانتان (مردان مسلمان) را به شهادت بطلبید، و اگر دو مرد نباشد، یک مرد و دو زن را از میان گواهانی که (از دینشان) رضایت دارید گواه بگیرید، تا اگر یکی از آن دو زن فراموش نمود آن دیگری او را یادآوری نماید. و چون گواهان (برای تحمل شهادت یا اداء آن) دعوت شوند خودداری نکنند. و از نوشتن بدهیی که تا مدتی معین مهلت دارد، کوچک باشد یا بزرگ، ملول نشوید. این کار در نزد خدا عادلانهتر و برای گواهی استوارتر و به اینکه شک نکنید (و نزاعی برنخیزد) نزدیکتر است، مگر آنکه داد و ستدی نقدی باشد که در میان خود تبادل میکنید، که بر شما گناهی نیست که آن را ننویسید. و (بهتر است که) هر زمان داد و ستد کنید شاهد بگیرید، و نباید نویسنده و گواه (به واسطه زیاد و کم کردن، به صاحب حق) ضرر بزنند و نباید به نویسنده و شاهد به سبب ندادن حقشان ضرر برسد، و اگر چنین کنید برای شما فسق و گناه است. و از خدا پروا کنید، و خدا به شما میآموزد و خدا به همه چیز داناست. (282)