حدیث 35120
35120- 3-[1] أقولُ: وَ نَقَلَ الْعَلّامَةُ فی الْمُخْتَلَفِ عَنِ الشَّیْخِ فی الْخِلافِ أنَّهُ قالَاخْتَلَفَ[2] رِوایاتُ أصْحابِنا فی أنَّ السَّیدَ إذا أمَرَ عَبْدَهُ بِقَتْلِ غَیرِهِ فَقَتَلَهُ فَعَلَی مَنْ یجِبُ الْقَوَدُ فَروی فی بَعْضِها أنَّ عَلَی السَّیدِ الْقَوَدَ.
——————————
[1]– المختلف- 792.
[2]– فی المصدر- اختلفت.
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام غیر معتبر است.
این نقل، نظر و گزارش مرحوم علامه حلی است و روایات مورد نظر خود را هم مرسلا نقل میکنند.
خواهیم دید که روایات در معتبر ما، اختلافی نیست، مگر کسی بخواهد پای روایات مرسل را وسط بکشد و برای آنها اعتبار قائل شود. یا روی روایات غیر معتبر مکتب خلفا حسابی باز کند.
مرحوم شیخ حر از قول علامه، در این بخش گفتهاند که بعضی روایات قصاص را بر مولا میدانند و در ادامه که در شماره بعدی آمده است، میفرمایند که بعضی هم قصاص را بر خود بنده میداند که تکلیف ما روشن است. روایاتی که دلالت بر قصاص مولا دارد، معتبر است و طرف دیگر معتبر نیست.