حدیث 35097
35097- 14-[1] وَ بِإسْنادِهِ عَنِ النَّوْفَلیِّ عَنِ السَّکونیِّ عَنْ أبیعَبْدِاللهِ ع قالَ: جَمیعُ الْحَدیدِ هُوَ عَمْدٌ.
——————————
[1]– التهذیب 10- 162- 647.
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام غیر معتبر است.
شیخ الطائفه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به از حسین بن یزید النوفلی که معتبر درجه یک است، از اسماعیل بن ابیزیاد السکونی روایت کرده است که این دو از ثقات درجه یک هستند، اما خود طریق معتبر نیست.
آنچه ذیل حدیث قبل، درباره طریق شیخ در الفهرست و المشیخه به کتاب علی بن حکم گفتیم، اینجا هم دباره طریق ایشان به کتاب حسین بن یزید النوفلی هست و از آنجایی که برای حقیر قطعی بر هیچ کدام نیست، لذا در این طریق توقف میکنم.
این روایت هم معتبر نیست و ما کاری به آن نداریم، اما اگر کسی آن را معتبر بداند، لازم است بررسی کند که منظور از حدید چیست. آیا شمشیر و مانند آن که برندگی دارند، یا عمود آهنی، چکش آهنی و حتی شیخ کباب و سایر آهنآلات را هم مشخص میکند.