حدیث 35026
35026- 6-[1] وَ عَنْ عَلیٍّ عَنْ أبیهِ عَنْ عَمْرِو بْنِ عُثْمانَ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ صالِحٍ عَنْ جابِرِ بْنِ یَزیدَ عَنْ أبیجَعْفَرٍ ع قالَ: قالَ رَسولُ اللهِ ص أوَّلُ ما یحْکُمُ اللهُ فیهِ یوْمَ الْقیامَةِ الدِّماءُ فَیوقَفُ ابْنا آدَمَ فَیَفْصِلُ[2] بَینَهُما ثُمَّ الَّذینَ یَلونَهُما مِنْ أصْحابِ الدِّماءِ حَتَّی لا یَبْقَی مِنْهُمْ أحَدٌ ثُمَّ النّاسُ بَعْدَ ذَلِکَ حَتَّی یأْتی الْمَقْتولُ بِقاتِلِهِ فَیَتَشَخَّبَ[3] فی دَمِهِ وَجْهُهُ فَیَقولَ هَذا قَتَلَنی فَیقولُ أنْتَ قَتَلْتَهُ فَلا یَسْتَطیعُ أنْ یکْتُمَ اللهَ حَدیثاً.
وَ رَواهُ الصَّدوقُ بِإسْنادِهِ عَنْ جابِرٍ[4]
وَ رَواهُ فی عِقابِ الْأعْمالِ عَنْ أبیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أبیالْقاسِمِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلیٍّ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ صالِحٍ[5]
وَ رَواهُ الْبَرْقیِّ فی الْمَحاسِنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلیٍّ مِثْلَهُ[6].
——————————
[1]– الکافی 7- 271- 2.
[2]– فی نسخة- فیقضی” هامش المخطوط”.
[3]– الشخب- السیلان.” النهایة 2- 450″.
[4]– الفقیه 4- 96- 5166.
[5]– عقاب الأعمال- 326- 3.
[6]– المحاسن- 106- 88.
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام غیر معتبر است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از علی بن ابراهیم القمی از پدرش از عمرو بن عثمان الخزاز از ابوجمیله، مفضل بن صالح از جابر بن یزید الجعفی روایت کرده است که این طریق به واسطه ضعف مفضل بن صالح، معتبر نیست.
شیخ صدوق این حدیث را در دو جا روایت کرده است:
1. به طریق خود در الفقیه به جابر بن یزید که این طریق معتبر نیست.
2. در عقاب الأعمال از پدرش از محمد بن ابیالقاسم ماجیلویه از محمد بن علی، ابوسمینه از ابوجمیله، مفضل بن صالح به بافی سند که در این طریق هم ابوسمینه بسیار ضعیف است و هم ابوجمیله از ضعفا است.
احمد البرقی هم شبیه این را در محاسن از محمد بن علی، ابوسمینه روایت کرده است که گفته شد معتبر نیست.
* * *
علامه مجلسی: ضعیف (مر).
* * *
مجلسی اول: فی القوی کالکلینی (رو).
این حدیث معتبر نیست، لذا از آن گذر میکنیم. فقط به این نکته اشاره کنم که این حدیث هم در باب اهمیت قتل و حساسیت جدی الله تعالی نسبت به آن است.