حدیث 718
718- 1-[1] مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنِ الْمُفیدِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قولَوَیهِ عَنْ أبیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِاللهِ عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَینِ بْنِ سَعیدٍ وَ عَلی بْنِ حَدیدٍ وَ عَبْدِالرَّحْمَنِ بْنِ أبینَجْرانَ جَمیعاً عَنْ حَمّادٍ عَنْ حَریزٍ عَنْ زُرارَةَ قالَ: قُلْتُ لِأبیجَعْفَرٍ ع رَجُلٌ وَطِئَ عَلَی عَذِرَةٍ فَساخَتْ[2] رِجْلُهُ فیها أ ینْقُضُ ذَلِکَ وُضوءَهُ وَ هَلْ یجِبُ عَلَیهِ غَسْلُها فَقالَ لا یغْسِلُها إلّا أنْ یقْذَرَها وَ لَکِنَّهُ یمْسَحُها حَتَّی یذْهَبَ أثَرُها وَ یصَلّی.
——————————
[1]– التهذیب 1- 275- 809.
[2]– ساخت قوائمه فی الأرض- غابت (منه قده) الصحاح 1- 424.
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه یک است.
شیخ الطائفه این حدیث را از شیخ مفید از جعفر بن محمد بن قولویه از پدرش از سعد بن عبدالله القمی از احمد بن محمد بن عیسی الاشعری از حسین بن سعید الاهوازی و علی بن حدید و عبدالرحمن بن ابینجران از حماد بن عیسی از حریز بن عبدالله از زراره بن اعین روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند، مگر علی بن حدید که ضعیف، خبیث و وضاع است، اما در عرض دو ثقه درجه یک قرار دارد.
* * *
علامه مجلسی: صحیح (مل).
راوی از نقض وضو و شستن در شرایط مورد نظر سؤال کرده است، اما امام هم در جواب فقط از این گفتهاند که شستن آن لازم نیست، مگر چنین و چنان باشد و در این صورت، چنین و چنان کند، اما مطلبی درباره وضو نگفتهاند، لذا میتوان چنین برداشت که این موضوع، ناقض وضو نیست و نباید هم باشد، چرا که با حصر نواقض وضو هماهنگ نیست.