حدیث 711

711- 8-[1] وَ عَنْهُ عَنْ أخیهِ الْحَسَنِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَماعَةَ قالَ: سَألْتُ أباعَبْدِاللهِ ع عَنِ الرَّجُلِ یمَسُّ ذَکَرَهُ أوْ فَرْجَهُ أوْ أسْفَلَ مِنْ ذَلِکَ وَ هُوَ قائِمٌ یصَلّی یعیدُ وُضوءَهُ فَقالَ لا بَأْسَ بِذَلِکَ إنَّما هُوَ مِنْ جَسَدِهِ.
أقولُ: وَ یأْتی ما یدُلُّ عَلَی ذَلِکَ فی قَواطِعِ الصَّلاةِ وَ غَیرِها[2] وَ تَقَدَّمَ ما یدُلُّ عَلَی ذَلِکَ فی أحادیثِ حَصْرِ النَّواقِضِ[3].
——————————
[1]– التهذیب 1- 346- 1015، و الاستبصار 1- 88- 283.
[2]– یأتی فی الباب 26 من أبواب قواطع الصلاة.
[3]– تقدم فی الأبواب 1- 3، و الحدیث 10 من الباب 7 من أبواب نواقض الوضوء.

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام معتبر درجه یک است.
شیخ الطائفه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به حسین بن سعید الاهوازی که معتبر درجه یک است، از برادرش حسن از زرعه بن محمد از سماعه بن مهران روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
* * *
علامه مجلسی: موثق (مل).

سائل می‌گوید که فردی اندام تناسلی یا پایین‌تر آن را در نماز لمس می‌کند، آیا اعاده وضو لازم است؟ امام علیه‌السلام هم می‌فرمایند خیر، مشکلی ندارد.
فقط من یک نکته را نمی‌دانم و آن این‌که منظور امام علیه‌السلام از جمله «إنما هو من جسده» چیست؟ اگر شما چیزی می‌دانید، در خدمت خواهم بود.

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه