حدیث 680
680- 7-[1] وَ عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلی بْنِ یقْطینٍ عَنْ أخیهِ الْحُسَینِ عَنْ عَلی بْنِ یقْطینٍ قالَ: سَألْتُ أباالْحَسَنِ ع عَنِ الرُّعافِ وَ الْحِجامَةِ وَ الْقَیءِ قالَ لا ینْقُضُ هَذا شَیئاً مِنَ الْوُضوءِ وَ لَکِنْ ینْقُضُ الصَّلاةَ.
——————————
[1]– التهذیب 2- 328- 1346.
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه یک است.
شیخ الطائفه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به احمد بن محمد که یا ابن خالد البرقی است، یا ابن عیسی الاشعری که به هر حال معتبر درجه یک است، از حسن بن علی بن یقطین از برادرش حسین، از علی بن یقطین روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند، مگر احمد البرقی که از ثقات مشروط است که البته مشکلی در اینجا ایجاد نمیکند.
* * *
علامه مجلسی: صحیح (مل).
این روایت هم در باب نواقض وضو، شبیه روایت قبل است. خوندماغ، حجامت و استفراغ، ناقض وضو نیستند. البته امام در ادامه میفرمایند که هر چند ناقض وضو نیستند، اما ناقض نماز هستند. بحث ما فعلا درباره نماز نیست، اما اجمالا بدانید که با یک روایت نمیتوان حکم صادر کرد و بهتر است بگذاریم برای جای خودش.