حدیث 678

678- 5-[1] وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یحْیی عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُثْمانَ بْنِ عیسَی عَنْ سَماعَةَ قالَ: سَألْتُهُ عَنِ الْقَلْسِ وَ هی الْجُشْأةُ یرْتَفِعُ الطَّعامُ مِنْ جَوْفِ الرَّجُلِ مِنْ غَیرِ أنْ یکونَ تَقَیأ وَ هُوَ قائِمٌ فی الصَّلاةِ قالَ لا ینْقُضُ ذَلِکَ وُضوءَهُ الْحَدیثَ.
وَ رَواهُ الشَّیخُ بِإسْنادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یعْقوبَ مِثْلَهُ[2]
وَ رَواهُ ابْنُ إدْریسَ فی آخِرِ السَّرائِرِ نَقْلاً مِنْ کِتابِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلی بْنِ مَحْبوبٍ وَ ذَکَرَ أنَّهُ کانَ عِنْدَهُ بِخَطِّ الشَّیخِ الطّوسی وَ أنَّ اسْمَهُ کِتابُ نَوادِرِ الْمُصَنِّفِ عَنِ الْحُسَینِ بْنِ سَعیدٍ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَماعَةَ مِثْلَهُ[3].
——————————
[1]– الکافی 4- 108- 6، و یأتی بتمامه فی الحدیث 7 من الباب 2 من أبواب قواطع الصلاة، و فی الحدیث 3 من الباب 10 من أبواب ما یمسک عنه الصائم.
[2]– التهذیب 4- 264- 894.
[3]– کتاب السرائر 485.

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از محمد بن یحیی العطار از احمد بن محمد بن عیسی الاشعری از عثمان بن عیسی از سماعه بن مهران روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
شیخ الطائفه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به ثقةالاسلام الکلینی که معتبر درجه یک است، به باقی سند الکافی روایت کرده است.
محمد بن احمد بن ادریس الحلی هم شبیه این حدیث را از کتاب محمد بن علی بن محبوب که به خط شیخ طوسی نزد او است، از حسین بن سعید الاهوازی از حسن بن سعید الاهوازی از زرعه بن محمد از سماعه بن مهران روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: موثق (مر). موثق (مل).

این‌جا درباره «قلس» سؤال می‌شود. خود روایت منظور از قلس را بیان کرده است. قلس یعنی فردی آروغ می‌زند، خوردنی از درون فرد بالا می‌آید، اما به حد استفراغ نمی‌رسد. حالا این آقا در حال نماز است، حکمش چیست؟ امام علیه‌السلام می‌فرمایند، وضویش خراب نمی‌شود. خب! این که معلوم بود. در ادامه روایت که البته این جا نیست و تقطیع شده است، امام علیه‌السلام می‌فرمایند که نماز و روزه را هم باطل نمی‌کند. این دو را هم خیلی سال پیش ذیل نماز و روزه بررسی کردیم و حکمش را هم فهمیدیم که بماند برای بعد.

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه