حدیث 672

672- 5-[1] وَ بِإسْنادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أحْمَدَ بْنِ یحْیی عَنْ أحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلی بْنِ فَضّالٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعیدٍ الْمَدائِنی عَنْ مُصَدِّقِ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ عَمّارِ بْنِ موسَی عَنْ أبی‌عَبْدِاللهِ ع قالَ: سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ یکونُ فی صَلاتِهِ فَیخْرُجُ مِنْهُ حَبُّ الْقَرْعِ کَیفَ یصْنَعُ قالَ إنْ کانَ خَرَجَ نَظیفاً مِنَ الْعَذِرَةِ فَلَیسَ عَلَیهِ شَیءٌ[2] وَ لَمْ ینْقَضْ وُضوؤُهُ وَ إنْ خَرَجَ مُتَلَطِّخاً بِالْعَذِرَةِ فَعَلَیهِ أنْ یعیدَ الْوُضوءَ وَ إنْ کانَ فی صَلاتِهِ قَطَعَ الصَّلاةَ وَ أعادَ الْوُضوءَ وَ الصَّلاةَ.
——————————
[1]– التهذیب 1- 11- 20، و التهذیب 1- 206- 597، و الاستبصار 1- 82- 258.
[2]– ورد فی هامش المخطوط ما نصه” هذا الحدیث مروی فی نواقض الوضوء من التهذیب 1- 11- 20 و الاستبصار 1- 82- 258 و کما ذکرنا، و رواه فی التیمم الاستبصار 1- 401- 1532، و أسقط قوله کیف یصنع و قوله إن کان نظیفا من العذرة، و هاهنا هو الصحیح و إن کان المعنی واحدا علی التقدیرین” (منه قده).

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام معتبر درجه یک است.
شیخ الطائفه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به محمد بن احمد بن یحیی بن عمران که معتبر درجه یک است، از احمد بن حسن بن علی بن فضال از عمرو بن سعید المدائنی از مصدق بن صدقه از عمار بن موسی الساباطی روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند، مگر محمد بن احمد بن یحیی بن عمران که ثقه مشروط است که البته مشکلی در این‌جا ایجاد نمی‌کند.
* * *
علامه مجلسی: موثق (مل).

این حدیث که بر خلاف قبلی‌ها، معتبر درجه یک هم هست، توضیح کاملتری دارد. راوی سؤال می‌کند که انگلی از نمازگزار خارج شد، چه کند؟ امام علیه‌السلام می‌فرمایند که اگر پاکیزه از عذره بود، چیزی بر او نیست و وضویش را باطل نمی‌کند، اما اگر مخلوط با عذره بود، وضو بر عهده او است و اگر در نماز بود، نمازش را قطع کند و وضو و نماز را اعاده کند.
این مطلب در حالی است که می‌دانیم و گفتیم همواره همراه انگل‌ها یا همان کرم‌های روده که از مقعد انسان خارج می‌شود، مقداری عذره و آلودگی هست. گاهی اوقات بسیار کم تا بسیار زیاد. به نظر حقیر باید بگوییم اگر این آلودگی همراه انگل زیاد بود، باید وضو و نماز را اعاده کند، اما اگر بسیار اندک و قابل اغماض بود، نیازی به اعاده وضو و نماز نیست. البته ناگفته نماند این مطلب در باب نقض وضو است، و الا مقدار اندک عذره هم آلودگی قابل ملاحظه‌ای دارد و به جهت حفظ سلامت اصلا نباید نسبت به آن بی‌توجه بود.

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه