حدیث 670
670- 3-[1] وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أصْحابِنا عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إسْماعیلَ عَنْ ظَریفٍ یعْنی ابْنَ ناصِحٍ[2] عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَیمونٍ عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ یزیدَ عَنْ أبیعَبْدِاللهِ ع قالَ: لَیسَ فی حَبِّ الْقَرْعِ وَ الدّیدانِ الصِّغارِ وُضوءٌ إنَّما هُوَ بِمَنْزِلَةِ الْقَمْلِ.
وَ رَواهُ الصَّدوقُ مُرْسَلاً[3]
مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإسْنادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یعْقوبَ مِثْلَهُ[4].
——————————
[1]– الکافی 3- 36- 4.
[2]– یعنی ابن ناصح، موجود فی التهذیب 1- 12- 22 و الاستبصار 1- 82- 256 (منه قده).
[3]– الفقیه 1- 63- 138.
[4]– التهذیب 1- 12- 22، و الاستبصار 1- 82- 256.
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه دو است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از عدة من اصحابنا از احمد بن محمد بن عیسی الااشعری از محمد بن اسماعیل بن بزیع از طریف بن ناصح از ثعلبه بن میمون از عبدالله بن یزید روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند، مگر نفر آخر که از ثقات درجه دو است.
شیخ صدوق این حدیث را در الفقیه به صورت مرسل روایت کرده است که مرسلات ایشان هم از قاعده کلی مرسلات استثنا نیست. (مرسلات کتب اربعه)
شیخ الطائفه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به ثقةالاسلام الکلینی که معتبر درجه یک است، به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: مجهول (مر). مجهول (مل).
1. الدیدان، جمع الدود است و به معنی کرمها. الدیدان الصغار، میشود کرمهای کوچک.
2. قمل، در اصل به معنای حشرات کوچک است، به همین جهت شپش و مگسک و مانند اینها قمل میگویند.
3. این حدیث هم شبیه همان حدیث اول است، لذا همان نکات را ملاحظه داشته باشید.
4. اینکه میفرمایند به منزله قمل هستند، کنایه از آن است که به اینها توجه نکنید.