حدیث 646
646- 6-[1] وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یحْیی عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَهْلٍ عَنْ زَکَریا بْنِ آدَمَ قالَ: سَألْتُ الرِّضا ع عَنِ النّاسورِ[2] أ یَنْقُضُ الْوُضوءَ قالَ إنَّما یَنْقُضُ الْوُضوءَ ثَلاثٌ الْبَوْلُ وَ الْغائِطُ وَ الرّیحُ.
وَ رَواهُ الشَّیخُ عَنِ الْمُفیدِ عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أبیهِ عَنِ الصَّفّارِ عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ[3]
وَ رَواهُ الصَّدوقُ فی عُیونِ الْأخْبارِ عَنْ أبیهِ عَنْ سَعْدٍ عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ مِثْلَهُ[4]
أقولُ: الْحَصْرُ إضافی بِالنِّسْبَةِ إلَی النّاسورِ وَ نَحْوِهِ وَ کَذا بَعْضُ أحادیثِ الْحَصْرِ أعْنی ما لَهُ مُخَصِّصٌ لَمْ یظْهَرْ کَوْنُهُ مِنْ بابِ التَّقیةِ.
–—————————–
[1]– الکافی 3- 36- 2، و یأتی فی الحدیث 2 من الباب 16 من هذه الأبواب.
[2]– الناسور- بالسین و الصاد- عرق فی باطنه فساد فکلما برأ أعلاه، رجع فاسدا (لسان العرب 5- 205).
[3]– التهذیب 1- 10- 18، و الاستبصار 1- 86- 2.
[4]– عیون أخبار الرضا (علیهالسلام) 2- 22- 47
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث از محمد بن یحیی العطار از احمد بن محمد بن عیسی الاشعری از محمد بن هل بن یسع از زکریا بن آدم روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
شیخ الطائفه هم شبیه این حدیث را از شیخ مفید از احمد بن محمد بن حسن بن ولید از پدرش از محد بن حسن الصفار از احمد بن محمد بن عیسی الاشعری به باقی سند روایت کرده است که اینها هم از ثقات درجه ؟یک هستند.
شیخ صدوق هم این حدیث از پدرش از سعد بن عبدالله الاشعری از احمد بن محمد بن عیسی الاشعری به باقی سند روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
* * *
علامه مجلسی: حسن (مر). مجهول، أو حسن علی إحتمال (مل).
1. «ناسور» به معنای زخمی است که میانه آن چرکین باشد و معمولاً این چرک خشکشده نیست.
2. این ناسورها گاهی کنار مخرج غائط یا حتی داخل آن است و از مخرج غائط خارج میشود.
3. سائل از ناسور میپرسد که آیا ناقض وضو است، امام هم در جواب میفرمایند که وضو را سه چیز نقض میکند. بول و غائط و ریح، یعنی ناسور ناقض وضو نیست.
4. إنما را هم که قبلاً گفتیم.