حدیث 7447
(7447 و 7522) الکافی (ح 7542)، الفقیه (ح 1591) و التهذیب (ج 4، ح 325): یونُسُ عَنْ عَلیِّ بْنِ أبیحَمْزَةَ عَنْ أبیبَصیرٍ عَنْ أبیعَبْدِاللهِ علیهالسلام قالَ: «مَنْ مَنَعَ قیراطاً مِنَ الزَّکاةِ، فَلَیْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لا مُسْلِمٍ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «رَبِّ ارْجِعونِ لَعَلّی أعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَکْتُ».»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، معتبر درجه یک است.
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، معتبر درجه دو است.
سند حدیث معلق است و از احادیث قبلش معلوم میشود که ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از علی بن ابراهیم القمی از پدرش از اسماعیل بن مرار از یونس بن عبدالرحمن از علی بن ابیحمزه البطائنی از ابوبصیر الاسدی روایت کرده است که علی بن ابیحمزه، البطائنی از ثقات مشروطی است که البته مشکلی در اینجا ایجاد نمیکند و سایرین از ثقات درجه یک هستند.
شیخ صدوق نیز شبیه این حدیث را به طریق خود در الفقیه به ابوبصیر الاسدی که معتبر مشروط است، روایت کرده است.
شیخالطائفه نیز شبیه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به ثقةالاسلام الکلینی که معتبر درجه یک است، به باقی سند روایت کرده است. فقط به اشتباه فرمودهاند که مرحوم کلینی ثقةالاسلام مرسلاً از یونس بن عبدالرحمن روایت کرده که ظاهراً متوجه تعلیق ابتدای سند نبودهاند.
علامه مجلسی هم در مرآة العقول، درباره این حدیث فرمودهاند که آخره مرسل که مربوط به عبارت بعد از این روایت است که البته مرسل است.
* * *
علامه مجلسی: ضعیف علی المشهور و آخره مرسل.
* * *
مجلسی اول: فی الموثق، کما فی الکافی.
ابوعبدالله (امام صادق) علیهالسلام فرمودند: «هر کس مانع شود قیراطی از زکات را، پس نیست مؤمن و نه مسلمان و آن است کلام او عز و جل: «رَبِّ ارْجِعونِ لَعَلّی أعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَکْتُ».»