حدیث 5318

(5318 و 7164) الکافی (ح 2699): عَلیُّ بْنُ إبْراهیمَ عَنْ أبیهِ عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أبی‌نَصْرٍ عَنْ حَمّادِ بْنِ عُثْمانَ عَنِ الْحَسَنِ الصَّیْقَلِ قالَ: «قُلْتُ لِأبی‌عَبْدِاللهِ علیه‌السلام: «إنّا قَدْ روّینا عَنْ أبی‌جَعْفَرٍ علیه‌السلام فی قَوْلِ یوسُفَ علیه‌السلام: «أیَّتُها الْعیرُ إنَّکُمْ لَسارِقونَ»، فَقالَ: «وَ اللهِ! ما سَرَقوا وَ ما کَذَبَ» وَ قالَ إبْراهیمُ علیه‌السلام: «بَلْ فَعَلَهُ کَبیرُهُمْ هذا فَسْئَلوهُمْ إنْ کانوا یَنْطِقون»َ، فَقالَ: «وَ اللهِ! ما فَعَلوا وَ ما کَذَبَ.»» قالَ: «فَقالَ أبوعَبْدِاللهِ علیه‌السلام: «ما عِنْدَکُمْ فیها؟ یا صَیْقَلُ!»» قالَ: «فَقُلْتُ: «ما عِنْدَنا فیها إلّا التَّسْلیمُ.»» قالَ: «فَقالَ: «إنَّ اللهَ أحَبَّ اثْنَیْنِ وَ أبْغَضَ اثْنَیْنِ. أحَبَّ الْخَطَرَ فیما بَیْنَ الصَّفَّیْنِ وَ أحَبَّ الْکَذِبَ فی الْإصْلاحِ وَ أبْغَضَ الْخَطَرَ فی الطُّرُقاتِ وَ أبْغَضَ الْکَذِبَ فی غَیْرِ الْإصْلاحِ. إنَّ إبْراهیمَ علیه‌السلام إنَّما قالَ: «بَلْ فَعَلَهُ کَبیرُهُمْ هذا»، إرادَةَ الْإصْلاحِ وَ دَلالَةً عَلَی أنَّهُمْ لا یَفْعَلونَ وَ قالَ یوسُفُ علیه‌السلام إرادَةَ الْإصْلاحِ.»»

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از علی بن ابراهیم القمی از پدرش از احمد بن محمد بن ابی‌نصر از حماد بن عثمان ازحسن بن زیاد الصیقل روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
* * *
علامه مجلسی: مجهول.

حسن الصیقل روایت کرد: «به ابوعبدالله (امام صادق) علیه‌السلام عرض کردم: «همانا ما روایت کرده‌ایم از ابوجعفر (امام باقر) علیه‌السلام درباره کلام یوسف علیه‌السلام: «أیَّتُها الْعیرُ إنَّکُمْ لَسارِقونَ»، پس فرمودند: «قسم به الله! سرقت نکرده بودند و دروغ نگفت.» و ابراهیم علیه‌السلام گفت: «بَلْ فَعَلَهُ کَبیرُهُمْ هذا فَسْئَلوهُمْ إنْ کانوا یَنْطِقون»، پس فرمودند: «قسم به الله! انجام نداده بودند و دروغ نگفت.»» (راوی) گفت: «پس ابوعبدالله (امام صادق) علیه‌السلام فرمودند: «ای صیقل! نزد شما درباره آن چیست؟»» (راوی) گفت: «پس عرض کردم: «نزد ما درباره آن نیست مگر تسلیم.»» (راوی) گفت: «پس فرمودند: «همانا الله دو چیز را دوست دارد و دو چیز را کینه دارد. دوست دارد خطر در آن‌چه بین دو صف (نبرد) است و دوست دارد کذب در اصلاح را و کینه دارد خطر در راه‌ها را و کینه ورزد کذب در غیر اصلاح را. همانا ابراهیم علیه‌السلام این است و جز این نیست که گفت: «بَلْ فَعَلَهُ کَبیرُهُمْ هذا»، اراده اصلاح داشت و دلالت بر این‌که آن‌ها کاری انجام نمی‌دهند و یوسف علیه‌السلام گفت به جهت اصلاح.»»

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه