حدیث 4692
(4692، 4702 و 4697) الکافی (ح 583 و 588) و البصائر (ص 428، 425 و 424): مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعیدٍ عَنِ الْقاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلیِّ بْنِ أبیحَمْزَةَ عَنْ أبیبَصیرٍ عَنْ أبیعَبْدِاللهِ علیهالسلام قالَ: «تُعْرَضُ الْأعْمالُ عَلَی رَسولِ اللهِ صلیاللهعلیهوآله. أعْمالُ الْعِبادِ کُلَّ صَباحٍ أبْرارُها وَ فُجّارُها. فَاحْذَروها وَ هُوَ قَوْلُ اللهِ تَعالَی: «اعْمَلوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسولُهُ» وَ سَکَتَ.»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از محمد بن یحیی العطار از ابن عیسی الاشعری از حسین بن سعید الاهوازی از قاسم بن محمد الجوهری از علی بن ابیحمزه البطائنی از ابوبصیر الاسدی که قاسم بن محمد الجوهری از قثقات درجه دو است و علی بنابیحمزه ازثقات مشروطی که البته از آن جایی که راوی از او فردی از ثقات درجه دو است، ممکن است مربوط به دوره دوم زندگی او شود، لذا این طریع معتبر نیست.
ایشان مختصر این حدیث را از عدة من اصحابنا از ابن عیسی الاشعری از حسن بن علی الوشاء نیز روایت کرده است.
محمد بن حسن الصفار نیز شبیه این حدیث را از ابن عیسی الاشعری به باقی سند روایت کرده است که در حکم طریق اول الکافی است.
ایشان مختصر این حدیث را نیز از ابن عیسی الاشعری به باقی سند روایت کرده است که این نیز در حکم طریق اول الکافی است.
البته ایشان شبیه این حدیث را از یعقوب بن یزید از حسن بن علی الوشاء از احمد بن عمر الحلال نیز روایت کرده است که در بعضی از نسخ به جای احمد بن عمر، احمد بن عمیر آمد است که خطای در استنساخ است. احمد بن عمر الحلال از ثقات مشروطی است که البته مشکلی در اینجا ایجاد نمیکند و سایرین، از ثقات درجه یک هستند.
* * *
علامه مجلسی: ضعیف.
ابوعبدالله (امام صادق) علیهالسلام فرمودند: «اعمال بر رسول الله صلیاللهعلیهوآله عرضه میشود. اعمال بندگان هر صبح، نیکانش و فاجرانش. پس از آن بر حذر باشید و آن کلام الله تعالی: «اعْمَلوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسولُهُ» است و ساکت شد.»