حدیث 4286
(4286 و 4301) الکافی (ح 1441) و التهذیب (ج 4، ح 356 و 392): مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أبینَصْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلیٍّ عَنْ أبیالْحَسَنِ علیهالسلام قالَ: «سَألْتُهُ عَمّا یُخْرَجُ مِنَ الْبَحْرِ مِنَ اللُّؤْلُؤِ وَ الْیاقوتِ وَ الزَّبَرْجَدِ وَ عَنْ مَعادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ، ما فیهِ؟ قالَ: «إذا بَلَغَ ثَمَنُهُ دیناراً فَفیهِ الْخُمُسُ.»»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از محمد بن یحیی العطار از محمد بن حسین بن ابیالخطاب از احمد بن محمد بن ابینصر از محمد بن علی بن ابیعبدالله که این فرد اخیر، ابتداء در حکم مجهول است، اما به واسطه احمد بن محمد بن ابینصر، توثیق درجه دو میشود و سایرین، از ثقات درجه یک هستند.
شیخالطائفه نیز شبیه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به سعد بن عبدالله القمی که معتبر درجه یک است، از محمد بن حسین بن ابیالخطاب به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: مجهول بمحمد بن علی و إن کان الإجماع العصابة علی ابن أبینصر مما یرفع جهالته عند الجماعة (الکافی). مجهول (التهذیب).
محمد بن علی از ابوالحسن (امام کاظم) علیهالسلام روایت کرد: «از ایشان درباره آنچه از دریا خارج میشود، از مروارید و یاقوت و زبرجد و از معادن طلا نقره سؤال کردم که چه قدر در آن است؟ فرمودند: «هنگامی که قیمت آن به یک دینار رسید، پس در آن خمس است.»»