حدیث 3832
(3832 و 3833) التهذیب (ج 3، 297 و 298): عَلیُّ بْنُ حاتِمٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلیٍّ عَنْ أبیهِ عَنْ فَضالَةَ عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ سِنانٍ عَنْ أبیعَبْدِاللهِ علیهالسلام قالَ: «مَنْ لَمْ یَشْهَدْ جَماعَةَ النّاسِ فی الْعیدَیْنِ، فَلْیَغْتَسِلْ وَ یَتَطَیَّبُ بِما وَجَدَ وَ لْیُصَلِّ وَحْدَهُ، کَما یُصَلّی فی الْجَماعَةِ» وَ قالَ: «خُذوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ»، قالَ: «الْعیدانِ وَ الْجُمُعَةُ.»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه یک است.
شیخالطائفه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به علی بن حاتم القزوینی که معتبر درجه دو است، از حسن بن علی بن مهزیار که به اشتباه حسین بن علی نوشته شده است از پدرش از فضاله بن ایوب از عبدالله بن سنان که از ثقات مشروطی است که البته مشکلی در اینجا ایجاد نمیکند و حسن بن علی بن مهزیار الاهوازی از ثقات درجه دو و سایرین، از ثقات درجه یک هستند.
شیخالطائفه، این حدیث را با اضافهای، به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به محمد بن علی بن محبوب که معتبر درجه یک است، از ابن عیسی الشعری از حسین بن سعید الاهوازی از فضاله بن ایوب به باقی سند روایت کرده است که در این طریق، همه از ثقات درجه یک هستند.
قسمت اول این روایت را شیخ صدوق نیز به طریق خود در الفقیه به جعفر بن بشیر که معتبر درجه یک است، از عبدالله بن سنان روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: صحیح.
* * *
مجلسی اول: فی الصحیح … و روی الشیخ فی الصحیح.
ابوعبدالله (امام صادق) علیهالسلام فرمودند: «هر کس جماعت مردم در دو عید (فطر و قربان) را حاضر نشد، پس غسل کند و به آنچه یافت، خوشبو کند و تنها نماز بگذارد، همانگونه که در جماعت نماز میگزارند» و (راوی) گفت: «خُذوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ»، فرمودند: «(نماز جماعت) دو عید (فطر و قربان) و (نماز (جمعه).»