حدیث 3149
(3149) الکافی (ح 14598) و التهذیب (ج 6، ح 512): أبوعَلیٍّ الْأشْعَریُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِالْجَبّارِ عَنِ ابْنِ فَضّالٍ عَنْ ثَعْلَبَةَ بْنِ مَیْمونٍ عَنْ أبیبَصیرٍ عَنْ أبیجَعْفَرٍ علیهالسلام قالَ: «الْحُکْمُ حُکْمانِ. حُکْمُ اللهِ وَ حُکْمُ الْجاهِلیَّةِ وَ قَدْ قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ مَنْ أحْسَنُ مِنَ اللهِ حُکْماً لِقَوْمٍ یوقِنونَ» وَ اشْهَدوا عَلَی زَیْدِ بْنِ ثابِتٍ، لَقَدْ حَکَمَ فی الْفَرائِضِ بِحُکْمِ الْجاهِلیَّةِ.»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از احمد بن ادریس القمی از محمد بن عبدالجبار از حسن بن علی بن فضال از ثعلبه بن میمون از ابوبصیر الاسدی روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
شیخالطائفه نیز شبیه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به احمد بن ادریس القمی که معتبر درجه یک است، به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: موثق (الکافی). موثق کالصحیح (التهذیب).
ابوجعفر (امام باقر) علیهالسلام فرمودند: «حکم، دو حکم است. حکم الله و حکم جاهلیت و الله عز و جل فرموده است: «وَ مَنْ أحْسَنُ مِنَ اللهِ حُکْماً لِقَوْمٍ یوقِنونَ» و شاهد باشید بر زید بن ثابت که درباره واجبات به حکم جاهلیت حکم داده است.»