حدیث 3124
(3124) الکافی (ح 14601) و التهذیب (ج 6، ح 524): عِدَّةٌ مِنْ أصْحابِنا عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعیدٍ عَنْ بَعْضِ أصْحابِنا عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ بُکَیْرٍ عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ مُسْکانَ رَفَعَهُ قالَ: «قالَ رَسولُ اللهِ صلیاللهعلیهوآله: «مَنْ حَکَمَ فی دِرْهَمَیْنِ بِحُکْمِ جَوْرٍ، ثُمَّ جَبَرَ عَلَیْهِ، کانَ مِنْ أهْلِ هَذِهِ الْآیَةِ: «وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أنْزَلَ اللهُ فَأولئِکَ هُمُ الْکافِرونَ».» فَقُلْتُ: «وَ کَیْفَ یَجْبُرُ عَلَیْهِ؟» فَقالَ: «یَکونُ لَهُ سَوْطٌ وَ سِجْنٌ، فَیَحْکُمُ عَلَیْهِ، فَإذا رَضیَ بِحُکومَتِهِ وَ إلّا ضَرَبَهُ بِسَوْطِهِ وَ حَبَسَهُ فی سِجْنِهِ.»»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه دو است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از عدة من اصحابنا از ابن عیسی الاشعری از حسین بن سعید الاهوازی از بعض اصحابنا از عبدالله بن بکیر از عبدالله بن مسکان مرفوعا از حضرت رسول الله صلیاللهعلیهوآله که بعض اصحابنا، ابتداء مجهول هستند، اما به واسطه حسین بن سعید الاهوازی، توثیق درجه دو میشوند. در ضمن با توجه به اینکه عبدالله بن مسکان از دسته دوم اصحاب اجماع است، روایت بیواسطه او از معصومی که درک نکرده است، مشکلی ایجاد نمیکند. سایرین هم از ثقات درجه یک هستند.
لازم به ذکر است که در بعضی نسخ به جای عبدالله به بکیر، عبدالله بن کثیر نوشته شده است که خطای در استنساح است.
شیخالطائفه نیز شبیه این حدیث را به طریق خود از حسین بن سعید الاهوازی که معتبر درجه یک است، به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: مرفوع (الکافی). مرسل (التهذیب).
عبدالله بن مسکان (از امام صادق علیهالسلام تا نبی مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآله) روایت کرد: «رسول الله صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «کسی که در دو درهم به حکم ظلم، حکم کند، سپس بر آن مجبور نماید، از اهل این آیه: «وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أنْزَلَ اللهُ فَأولئِکَ هُمُ الْکافِرونَ» باشد.» پس عرض کردم: «و چگونه بر آن مجبور میکند؟» پس فرمودند: «برای اوتازیانه و زندان است، پس بر آن حکم میکند، پس چنانچه به قضاوت او راضی شد (که هیچ) و الا او را به تازیانهاش میزند و در زندانش حبس میکند.»»