حدیث 3045
(3045 و 3039) معانی الأخبار (ص 379)، ثواب الأعمال (ص 277) و الکافی (ح 14099): حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رحمهالله قالَ حَدَّثَنا الْحُسَیْنُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ أبانٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعیدٍ عَنِ ابْنِ أبیعُمَیْرٍ عَنْ عَلیِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أبیخالِدٍ الْقَمّاطِ عَنْ حُمْرانَ قالَ: «قُلْتُ لِأبیجَعْفَرٍ علیهالسلام: «قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «مِنْ أجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلی بَنیإسْرائیلَ أنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أوْ فَسادٍ فی الْأرْضِ فَکَأنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمیعاً» وَ إنَّما قَتَلَ واحِداً.» فَقالَ: «یوضَعُ فی مَوْضِعٍ مِنْ جَهَنَّمَ إلَیْهِ مُنْتَهَی شِدَّةِ عَذابِ أهْلِها. لَوْ قَتَلَ النّاسَ جَمیعاً کانَ إنَّما یَدْخُلُ ذَلِکَ الْمَکانَ وَ لَوْ کانَ قَتَلَ واحِداً کانَ إنَّما یَدْخُلُ ذَلِکَ الْمَکانَ.» قُلْتُ: «فَإنْ قَتَلَ آخَرَ؟» قالَ: «یُضاعَفُ عَلَیْهِ»».
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه یک است.
شیخ صدوق این حدیث را از محمد بن حسن بن احمد بن ولید از حسین بن حسن بن ابان از حسین بن سعید الاهوازی از ابن ابیعمیر از علی بن عقبه از ابوخالد القماط از حمران بن اعین روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
ثقةالاسلام الکلینی شبیه این حدیث را از علی بن ابراهیم القمی از پدرش از ابن ابیعمیر به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: حسن.
حمران (بن اعین) روایت کرد: «به ابوجعفر (امام باقر) علیهالسلام عرض کردم: «کلام الله عز و جل: «مِنْ أجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلی بَنیإسْرائیلَ أنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أوْ فَسادٍ فی الْأرْضِ فَکَأنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمیعاً» در حالی که این است و جز این نیست که یکی را کشته است.» پس فرمودند: «در موضعی از جهنم که به سوی آن شدت عذاب اهلش منتهی میشود، قرار میدهد. اگر همه مردم را کشته باشد، این است و جز این نیست که داخل میشود به آن مکان و چنانچه یکی را کشته باشد، این است و جز این نیست که به آن مکان داخل میشود.» عرض کردم: «پس اگر دیگری را بکشد؟» فرمودند: «بر آن افزوده میشود.»»