حدیث 2524
(2524 و 12122) الکافی (ح 1024): عَلیُّ بْنُ إبْراهیمَ عَنْ أبیهِ عَنِ ابْنِ أبیعُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرارَةَ أوْ بُرَیْدٍ عَنْ أبیجَعْفَرٍ علیهالسلام قالَ: «قالَ: «لَقَدْ خاطَبَ اللهُ أمیرَالْمُؤْمِنینَ علیهالسلام فی کِتابِهِ.»» قالَ: «قُلْتُ: «فی أیِّ مَوْضِعٍ؟» قالَ: «فی قَوْلِهِ: «وَ لَوْ أنَّهُمْ إذْ ظَلَموا أنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَروا اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسولُ لَوَجَدوا اللهَ تَوّاباً رَحیماً فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنونَ حَتَّی یُحَکِّموکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ»، فیما تَعاقَدوا عَلَیْهِ لَئِنْ أماتَ اللهُ مُحَمَّداً ألّا یَرُدّوا هَذا الْأمْرَ فی بَنیهاشِمٍ. ثُمَّ لا یَجِدوا فی أنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمّا قَضَیْتَ عَلَیْهِمْ مِنَ الْقَتْلِ أوِ الْعَفْوِ وَ یُسَلِّموا تَسْلیماً.»»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از علی بن ابراهیم القمی از پدرش از ابن ابیعمیر از عمر بن اذینه از زراره بن اعین یا برید بن معاویه روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
معلوم نیست شک بین زراره و برید از جانب کدام راوی است، اما با توجه به اینکه هر دو از ثقات درجه یک هستند، مشکلی ایجاد نمیکند.
* * *
علامه مجلسی: حسن.
زراره یا برید از ابوجعفر (امام باقر) علیهالسلام روایت کردند: «فرمود: «الله، امیر مؤمنان علیهالسلام را در کتابش خطاب قرار داده است.» (راوی) گفت: «عرض کردم: «در کجا؟» فرمودند: «در کلامش: «وَ لَوْ أنَّهُمْ إذْ ظَلَموا أنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَروا اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسولُ لَوَجَدوا اللهَ تَوّاباً رَحیماً فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنونَ حَتَّی یُحَکِّموکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ»، در آنچه همپیان شدند که اگر الله، محمد را میراند، این امر را در بنیهاشم باز نگردانند. سپس گناهی در خودشان نیافتند از آنچه درباره آنها جاری کردند از قتل و عفو و (ادامه دادند که) به تمامه تسلیم باشید.»