حدیث 2050

(2050) الغیبة للنعمانی (ص 199): عَلیُّ بْنُ أحْمَدَ قالَ حَدَّثَنا عُبَیْدُاللهِ بْنُ موسَی الْعَلَویُّ عَنْ عَلیِّ بْنِ إبْراهیمَ بْنِ هاشِمٍ عَنْ عَلیِّ بْنِ إسْماعیلَ عَنْ حَمّادِ بْنِ عیسَی عَنْ إبْراهیمَ بْنِ عُمَرَ الْیَمانیِّ عَنْ أبی‌الطُّفَیْلِ عَنْ أبی‌جَعْفَرٍ، مُحَمَّدِ بْنِ عَلیٍّ عَنْ أبیهِ عَلیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ علیهم‌السلام أنَّ ابْنَ عَبّاسٍ بَعَثَ إلَیْهِ مَنْ یَسْألُهُ عَنْ هَذِهِ الْآیَةِ: «یا أیُّها الَّذینَ آمَنوا اصْبِروا وَ صابِروا وَ رابِطوا». فَغَضِبَ عَلیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام وَ قالَ لِلسّائِلِ: «وَدِدْتُ أنَّ الَّذی أمَرَکَ بِهَذا واجَهَنی بِهِ.» ثُمَّ قالَ: «نَزَلَتْ فی أبی وَ فینا وَ لَمْ یَکُنِ الرِّباطُ الَّذی أُمِرْنا بِهِ بَعْدُ وَ سَیَکونُ ذَلِکَ ذُرّیَّةً مِنْ نَسْلِنا الْمُرابِطُ.» ثُمَّ قالَ: «أما إنَّ فی صُلْبِهِ»، یَعْنی ابْنَ عَبّاسٍ، «وَدیعَةً ذُرِئَتْ لِنارِ جَهَنَّمَ. سَیُخْرِجونَ أقْواماً مِنْ دینِ اللهِ أفْواجاً وَ سَتُصْبَغُ الْأرْضُ بِدِماءِ فِراخٍ مِنْ فِراخِ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم‌السلام. تَنْهَضُ تِلْکَ الْفِراخُ فی غَیْرِ وَقْتٍ وَ تَطْلُبُ غَیْرَ مُدْرَکٍ وَ یُرابِطُ الَّذینَ آمَنوا وَ یَصْبِرونَ وَ یُصابِرونَ، حَتَّی یَحْکُمَ اللهُ وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمینَ.»»

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام، معتبر درجه دو است.
محمد بن ابراهیم النعمانی از علی بن احمد البندجینی از عبیدالله بن موسی العبوی از علی بن ابراهیم القمی از علی بن اسماعیل السندی از حماد بن عیسی از ابراهیم بن عمر الیمانی از ابوالطفسل، عامر بن واثله که عبیدالله بن موسی از ثقات درجه دو است و سایرین، از ثقات درجه یک هستند.

ابوجعفر، محمد بن علی از پدرش علی بن حسین (امام زین‌العابدین) علیهم‌السلام (روایت کردند) که ابن عباس کسی را نزد ایشان فرستاد که از این آیه «یا أیُّها الَّذینَ آمَنوا اصْبِروا وَ صابِروا وَ رابِطوا» سؤال کند. پس علی بن حسین علیهماالسلام خشمگین شد و به سؤال کننده فرمود: «دوست داشتم آن که تو را به این امر کرد، به آن با من مواجه می‌شد.» سپس فرمودند: «درباره پدرم و درباره ما نازل شد و هنوز (زمان) آن حفاظت‌کردنی که به آن امر شده‌ایم، نباشد و آن به زودی ذریه‌ای از نسل ما حفاظت‌کننده هستند.» سپس فرمودند: «آگاه باشید که به یقین در او است»، یعنی ابن عباس، «ودیعه‌ای آماده شده برای جهنم است. به زودی اقوامی را فوج فوج از دین الله خارج می‌کنند و به زودی زمین را از خون فرزندانی از فرزندان آل محمد علیهم‌السلام رنگین می‌کنند. آن فرزندان در غیر وقت قیام می‌کنند و طلب می‌کنند دست نیافتنی را و کسانی که ایمان آورده‌اند محافظت کنند و صبر پیشه نمایند و پایداری کنند، تا الله حکم نماید که او بهترین حکم‌کنندگان است.

کلیدواژه‌ها:

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه