حدیث 1194
(1194) الکلینی (ح 10766)، التهذیب (ج 8، ح 426) و الإستبصار (ج 3، ح 1163): عَلیُّ بْنُ إبْراهیمَ عَنْ أبیهِ عَنِ ابْنِ أبیعُمَیْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ زُرارَةَ عَنْ أبیجَعْفَرٍ علیهالسلام قالَ: «قُلْتُ لَهُ: «أصْلَحَکَ اللهُ! رَجُلٌ طَلَّقَ امْرَأتَهُ عَلَی طُهْرٍ مِنْ غَیْرِ جِماعٍ بِشَهادَةِ عَدْلَیْنِ.» فَقالَ: «إذا دَخَلَتْ فی الْحَیْضَةِ الثّالِثَةِ فَقَدِ انْقَضَتْ عِدَّتُها وَ حَلَّتْ لِلْأزْواجِ». قُلْتُ لَهُ: «أصْلَحَکَ اللهُ! إنَّ أهْلَ الْعِراقِ یَرْوونَ عَنْ عَلیٍّ علیهالسلام أنَّهُ قالَ: «هُوَ أحَقُّ بِرَجْعَتِها ما لَمْ تَغْتَسِلْ مِنَ الْحَیْضَةِ الثّالِثَةِ.» فَقالَ: «فَقَدْ کَذَبوا.»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از علی بن ابراهیم القمی از پدرش از ابن ابیعمیر از عمر بن اذینه از زراره بن اعین روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
شیخالطائفه نیز شبیه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به ثقةالاسلام الکلینی که معتبر درجه یک است، به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: حسن.
زراره (بن اعین) از ابوجعفر (امام باقر) علیهالسلام روایت کرد: «به ایشان عرض کردم: «الله شما را خیر دهد! مردی همسرش را در پاکی به غیر جماع به شهادت دو عادل طلاق داد». پس فرمودند: «هنگامی که در حیض سوم وارد شد، عده او منقضی شده است و برای شوهران (دیگر) حلال است.» به ایشان عرض کردم: «الله شما را خیر دهد! به یقین اهل عراق از علی علیهالسلام روایت میکنند که او فرمود: «تا زمانی که از حیض سوم غسل نکرده است، او به رجوع به آن زن شایستهتر است»» پس فرمودند: «قطعاً اشتباه کنند.»»