حدیث 10611

(10611، 10613 و 10618) الکافی (ح 696 و 698) و البصائر (ص 378 و 380): عِدَّةٌ مِنْ أصْحابِنا عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَجّالِ عَنْ ثَعْلَبَةَ عَنْ زُرارَةَ قالَ: «سَمِعْتُ أباجَعْفَرٍ وَ أباعَبْدِاللهِ علیهماالسلام یَقولانِ: «إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ إلَی نَبیِّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله أمْرَ خَلْقِهِ، لِیَنْظُرَ کَیْفَ طاعَتُهُمْ.» ثُمَّ تَلا هَذِهِ الْآیَةَ: «ما آتاکُمُ الرَّسولُ فَخُذوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهوا».»

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از عدة من اصحابنا از ابن عیسی الاشعری از عبدالله بن محمد الحجال از ثعلبه بن میمون از زراره بن اعین روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
ایشان شبیه این حدیث را از احمد بن ادریس القمی از محمد بن عبدالجبار از حسن بن علی بن فضال از ثعلبه بن میمون به باقی سند نیز روایت کرده است.
محمد بن حسن الصفار نیز شبیه این حدیث را یک بار از محمد بن عبدالجبار به باقی سند و یم بار هم از ابن عیسی الاشعری به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: صحیح (طریق اول). موثق کالصحیح (طریق دوم).

زراره روایت کرد: «شنیدم ابوجعفر (امام باقر) و ابوعبدالله (امام صادق) علیهماالسلام می‌فرمودند: «همانا الله عز و جل تفویض کرد به سوی نبیش صلی‌الله‌علیه‌وآله امر خلقش را.» سپس تلاوت کردند این آیه را: «ما آتاکُمُ الرَّسولُ فَخُذوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهوا».»

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه