حدیث 929
(929، 3774 و 6354) عیون أخبار الرضا علیهالسلام (ج 1، ص 273) و علل الشرائع (ج 1، ص 229): حَدَّثَنا أحْمَدُ بْنُ زیادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدانیُّ رضیاللهعنه قالَ حَدَّثَنا عَلیُّ بْنُ إبْراهیمَ بْنِ هاشِمٍ عَنْ أبیهِ عَنْ عَبْدِالسَّلامِ بْنِ صالِحٍ الْهَرَویِّ قالَ: «قُلْتُ لِأبیالْحَسَنِ الرِّضا علیهالسلام: یا ابْنَ رَسولِ اللهِ! ما تَقولُ فی حَدیثٍ رویَ عَنِ الصّادِقِ علیهالسلام أنَّهُ قالَ: «إذا خَرَجَ الْقائِمُ عجلاللهتعالیفرجهالشریف، قَتَلَ ذَراریَ قَتَلَةِ الْحُسَیْنِ علیهالسلام بِفِعالِ آبائِهِمْ.» فَقالَ علیهالسلام: «هُوَ کَذَلِکَ.» فَقُلْتُ: «وَ قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَ: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری» ما مَعْناهُ؟» قالَ: «صَدَقَ اللهُ فی جَمیعِ أقْوالِهِ وَ لَکِنْ ذَراریُّ قَتَلَةِ الْحُسَیْنِ علیهالسلام یَرْضَوْنَ بِأفْعالِ آبائِهِمْ وَ یَفْتَخِرونَ بِها وَ مَنْ رَضیَ شَیْئاً کانَ کَمَنْ أتاهُ وَ لَوْ أنَّ رَجُلاً قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ، فَرَضیَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ فی الْمَغْرِبِ، لَکانَ الرّاضی عِنْدَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ شَریکَ الْقاتِلِ وَ إنَّما یَقْتُلُهُمُ الْقائِمُ عجلاللهتعالیفرجهالشریف إذا خَرَجَ لِرِضاهُمْ بِفِعْلِ آبائِهِمْ»»». قالَ: «فَقُلْتُ لَهُ: «بِأیِّ شَیْءٍ یَبْدَأُ الْقائِمُ عجلاللهتعالیفرجهالشریف مِنْکُمْ إذا قامَ؟» قالَ: «یَبْدَأُ بِبَنیشَیْبَةَ، فَیُقاطِعُ أیْدیَهُمْ لِأنَّهُمْ سُرّاقُ بَیْتِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ»».
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، معتبر درجه یک است.
شیخ صدوق این حدیث را از احمد بن زیاد بن جعفر از علی بن ابراهیم القمی از پدرش از ابوالصلت الهروی روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
عبدالسلام بن صالح الهروی روایت کرد: «به ابوالحسن الرضا علیهالسلام عرض کردم: «ای فرزند رسول الله! چه میگویید درباره حدیثی که از صادق علیهالسلام روایت شده که ایشان فرمودند: «هنگامی که قائم عجلاللهتعالیفرجهالشریف خروج کند، فرزندان قاتلان حسین علیهالسلام را به کار پدرانشان بکشد؟» پس (امام) علیهالسلام فرمودند: «آن همانگونه است.» پس عرض کردم: «و کلام الله عز و جل: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری» معنایش چیست؟» فرمودند: «الله در همه سخنانش راست گفته است. ولیکن فرزندان قاتلان حسین علیهالسلام، به کارهای پدرانشان راضی میشوند و به آن افتخار میکنند و هر که چیزی را راضی شود، مانند کسی که انجام داده است اگر چه فردی در مشرق کشته شود، پس فردی در مغرب به قتلش راضی باشد، آن راضی نزد الله عز و جل شریک قاتل باشد و این است و جز این نیست که قائم عجلاللهتعالیفرجهالشریف به جهت رضایتشان به کار پدرانشان، آنها را میکشد»»». (راوی) گوید: «پس به ایشان عرض کردم: «قائم عجلاللهتعالیفرجهالشریف از شما هنگامی که قیام کند، به چه چیزی شروع میکند؟» فرمودند: «به بنیشیبه آغاز کند، پس دستانشان را قطع کند چرا که آنها دزدان بیت الله عز و جل هستند»».