حدیث 748
(748 و 747) الکافی (ح 323) و معانی الأخبار (ص 5)، التوحید (ص 82): عَلی بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زیادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ یحْیی عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عیسَی جَمیعاً عَنْ أبیهاشِمٍ الْجَعْفَریِّ قالَ: «سَألْتُ أباجَعْفَرٍ الثّانیَ علیهالسلام: «ما مَعْنَی الْواحِدِ؟» فَقالَ: «إجْماعُ الْألْسُنِ عَلَیْهِ بِالْوَحْدانیَّةِ، کَقَوْلِهِ تَعالَی: «وَ لَئِنْ سَألْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَیَقولُنَّ اللهُ»».
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را به چند طریق روایت کرده است.
1. از علی بن محمد علان از سهل بن زیاد از ابوهاشم الجعفری
2. از محمد بن حسن الطائی از سهل بن زیاد از ابوهاشم الجعفری
3. از محمد بن یحیی العطار از ابن عیسی الاشعری از بوهاشم الجعفری
که سهل بن زیاد در طریق اول و دوم، از ضعفا است، اما رجال طریق سوم، همه از ثقات درجه یک هستند.
شیخ صدوق نیز شبیه این حدیث را از پدرش از محمد بن یحیی العطار به باقی سند روایت کرده است که اینها هم، همه از ثقات درجه یک هستند.
* * *
علامه مجلسی: صحیح.
ابوهاشم الجعفری روایت کرد: «از ابوجعفر دوم (امام جواد) علیهالسلام سؤال کردم: «معنای واحد چیست؟» فرمودند: «زبانها بر یگانگیش اجماع دارند، مانند سخن او تعالی: «وَ لَئِنْ سَألْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَیَقولُنَّ اللهُ»»».