حدیث 8221
(8221) تأویل الآیات (ص 417): وَ قالَ أیْضاً حَدَّثَنا الْحُسَیْنُ بْنُ أحْمَدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عیسَی عَنْ یونُسَ بْنِ عَبْدِالرَّحْمَنِ عَنْ یونُسَ بْنِ یَعْقوبَ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أبیعَبْدِاللهِ علیهالسلام فی قَوْلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَ: «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إلّا وَجْهَهُ»: «إلّا ما أُریدَ بِهِ وَجْهُ اللهِ وَ وَجْهُ اللهِ عَلیٍّ علیهالسلام.»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، غیر معتبر است.
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، معتبر درجه دو است.
سید شرفالدین الاسترآبادی این حدیث را از کتاب محمد بن عباس بن ماهیار از حسین بن احمد بن عبدالله المالکی از محمد بن عیسی بن عبید از یونس بن عبدالرحمن از یونس بن یعقوب از من حدثه روایت کرده است که این فرد اخیر، ابتداء مجهول است، اما به واسطه یونس بن یعقوب، توثیق درجه دو میشود. حسین بن احمد المالکی هم از ثقات درجه دو است. ابن عبید هم از ثقات مشروطی است که البته مشکلی در اینجا ایجاد نمیکند و سایرین از ثقات درجه یک هستند.
لازم ب هذکر است در بعضی از نسخ، به جای حسین بن احمد، حسن بن احمد آمده است که خطای در استنساخ است.
البته همه اینها در صورتی است که صاحب کتاب تأویل الآیات را نَه تنها مجهول ندانسته، بلکه ثقه بدانیم و در ضمن معلوم شود که طریق ایشان به کتاب محمد بن عباس بن ماهیار معتبر است که حداقل طریق سید شرفالدین به تفسیر محمد بن عباس بن ماهیار معلوم نیست و در نتیجه طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام بر مبنای حقیر معتبر نیست. لطفا به توضیحات ذیل حدیث شماره 9944 مراجعه بفرمایید.
از ابوعبدالله (امام صادق) علیهالسلام درباره کلام الله عز و جل: «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إلّا وَجْهَهُ» (روایت شده است که فرمودند): «مگر آنچه اراده شود به آن وجه الله و وجه الله، علی علیهالسلام است.»