حدیث 5966
(5966 و 9335) مختصر البصائر (ص 51 و 463): حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بْنُ عیسَی بْنِ عُبَیْدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَیْنِ وَ موسَی بْنُ عُمَرَ بْنِ یَزیدَ الصَّیْقَلُ عَنْ عَلیِّ بْنِ أسْباطٍ عَنْ عَلیِّ بْنِ أبیحَمْزَةَ عَنْ أبیبَصیرٍ عَنْ أبیجَعْفَرٍ علیهالسلام قالَ: «سَألْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَ: «یُنَزِّلُ الْمَلائِکَةَ بِالرّوحِ مِنْ أمْرِهِ عَلی مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ». فَقالَ علیهالسلام: «جَبْرَئیلُ الَّذی نَزَلَ عَلَی الْأنْبیاءِ وَ الرّوحُ یَکونُ مَعَهُمْ وَ مَعَ الْأوْصیاءِ، لا یُفارِقُهُمْ، یُفَقِّهُهُمْ وَ یُسَدِّدُهُمْ مِنْ عِنْدِ اللهِ وَ أنَّهُ لا إلَهَ إلّا اللهُ، مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ صلیاللهعلیهوآله وَ بِهِما عُبِدَ اللهُ وَ اسْتَعْبَدَ الْخَلْقَ عَلَی هَذا، الْجِنَّ وَ الْإنْسَ وَ الْمَلائِکَةَ وَ لَمْ یَعْبُدِ اللهَ مَلَکٌ وَ لا نَبیٌّ وَ لا إنْسٌ وَ لا جانٌّ إلّا بِشَهادَةِ أنْ لا إلَهَ إلّا اللهُ وَ أنَّ مُحَمَّداً رَسولُ اللهِ صلیاللهعلیهوآله وَ ما خَلَقَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ خَلْقاً إلّا لِعِبادَتِهِ.»»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، معتبر درجه یک است.
حسن بن سلیمان الحلی این حدیث را از کتاب سعد بن عبدالله القمی از محمد بن عیسی بن عبید و محمد بن حسین بن ابیالخطاب و موسی بن عمر بن یزید الصیقل از علی بن اسباط از علی بن ابیحمزه البطائنی از ابوبصیر الاسدی روایت کرده است که ابن عبید از ثقات مشروطی است که البته مشکلی در اینجا ایجاد نمیکند. در ضمن دو نفر از ثقات درجه یک در عرض او هستند. علی بن ابیحمزه البطائنی هم از ثقات مشروطی است که البته مشکلی در اینجا ایجاد نمیکند و سایرین، از ثقات درجه یک هستند.
حسن بن سلیمان الحلی یک بار دیگر هم شبیه این حدیث را از کتاب سعد بن عبدالله القمی از محمد بن عیسی از عبید بن اسباط از علی بن ابیحمزه روایت کرده است که خطای در استنساخ است و محمد بن عیسی بن عبید از علی بن اسباط به باقی سند صحیح است، یعنی همان سند حدیث اول.
ابوبصیر از ابوجعفر (امام باقر) علیهالسلام روایت کرد: «از ایشان درباره کلام الله عز و جل: «یُنَزِّلُ الْمَلائِکَةَ بِالرّوحِ مِنْ أمْرِهِ عَلی مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ» سؤال کردم. پس (امام) علیهالسلام فرمودند: «جبرئیل کسی است که بر انبیاء نازل شد در حالی که روح همراه آنها است و همراه اوصیا، از آنها جدا نشده، آنها را عمیق بفماند و اصلاحشان میکند از جانب الله و اینکه لا اله الا الله، محمد رسول الله صلیاللهعلیهوآله و به آن دو الله بندگی شود و طلب بندگی کند خلق بر آن، جن و انس و ملائکه و بندگی نکند الله را ملکی و نه نبیای و نه انسی و نه جنی مگر به شهادت لا اله الا الله و اینکه محمد رسول الله صلیاللهعلیهوآله است و خلق نکرد الله عز و جل خلقی را مگر برای بندگیش.»»