حدیث 10004
(10004) الکافی (ح 1514) و المحاسن (ج 1، ص 285): عِدَّةٌ مِنْ أصْحابِنا عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خالِدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبوبٍ عَنْ أبیالصَّبّاحِ الْکِنانیِّ قالَ: «قُلْتُ لِأبیعَبْدِاللهِ علیهالسلام: «أیُّهُما أفْضَلُ؟ الْإیمانُ أوِ الْإسْلامُ؟ فَإنَّ مَنْ قِبَلَنا یَقولونَ: «إنَّ الْإسْلامَ أفْضَلُ مِنَ الْإیمانِ.»» فَقالَ: «الْإیمانُ أرْفَعُ مِنَ الْإسْلامِ.» قُلْتُ: «فَأوْجِدْنی ذَلِکَ.» قالَ: «ما تَقولُ فیمَنْ أحْدَثَ فی الْمَسْجِدِ الْحَرامِ مُتَعَمِّداً؟»» قالَ: «قُلْتُ: «یُضْرَبُ ضَرْباً شَدیداً.» قالَ: «أصَبْتَ.» قالَ: «فَما تَقولُ فیمَنْ أحْدَثَ فی الْکَعْبَةِ مُتَعَمِّداً؟» قُلْتُ: «یُقْتَلُ.» قالَ: «أصَبْتَ. أ لا تَرَی أنَّ الْکَعْبَةَ أفْضَلُ مِنَ الْمَسْجِدِ وَ أنَّ الْکَعْبَةَ تَشْرَکُ الْمَسْجِدَ وَ الْمَسْجِدُ لا یَشْرَکُ الْکَعْبَةَ وَ کَذَلِکَ الْإیمانُ، یَشْرَکُ الْإسْلامَ وَ الْإسْلامُ لا یَشْرَکُ الْإیمانَ.»»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از عدة من اصحابنا از احمد بن محمد بن خالد البرقی از حسن بن محبوب از ابوالصباح الکنانی روایت کرده است که احمد البرقی از ثقات مشروطی است که البته مشکلی در اینجا ایجاد نمیکند و سایرین از ثقات درجه یک هستند.
احمد البرقی نیز شبیه این حدیث را از حسن بن محبوب به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: صحیح.
ابوالصباح الکنانی روایت کرد: «عرض کردم به ابوعبدالله (امام صادق) علیهالسلام: «کدام این دو با فضیلتتر است، ایمان یا اسلام؟ پس همانا کسانی هستند از نزد ما که میگویند: «به یقین اسلام با فضیلتتر از ایمان است.»» پس فرمودند: «ایمان بالاتر از اسلام است.» عرض کردم: «آشکار کنید مرا (از) آن.» فرمودند: «چه میگویی درباره کسی که حَدَثی صادر کند در مسجد الحرام از روی عمد؟»» (راوی) گفت: «عرض کردم: «او را به شدت تنبیه میکنیم.» فرمودند: «به هدف زدی.» فرمودند: «پس چه میگویی درباره کسی که حدثی صادر کند در کعبه از روی عمد؟» عرض کردم: «کشته میشود.» فرمودند: «به هدف زدی. آیا نمیبینی که کعبه با فضیلتتر از مسجد است و همانا کعبه مشارکت میجوید مسجد را، در حالی که مسجد مشارکت نمیجوید کعبه را و همینگونه است ایمان، مشارکت میجوید اسلام را، در حالی که اسلام مشارکت میجوید ایمان را.»»