حدیث 259
(259) الکافی (ح 314)، المحاسن (ج 1، ص 238) و معانی الأخبار (ص 4): عِدَّةٌ مِنْ أصْحابِنا عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرْقیِّ عَنِ الْقاسِمِ بْنِ یَحْیی عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ راشِدٍ عَنْ الْحَسَنِ بْنِ راشِدٍ عَنْ أبیالْحَسَنِ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ علیهالسلام قالَ: «سُئِلَ عَنْ مَعْنَی «اللهِ». فَقالَ: «اسْتَوْلَی عَلَی ما دَقَّ وَ جَلَ.»»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، معتبر درجه دو است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از عدة من اصحابنا از احمد به محمد البرقی از قاسم بن یحیی از جدش حسن بن راشد از عبدالله بن سنان روایت کرده است که قاسم بن یحیی ثقه درجه دو است و احمد البرقی ثقه مشروط است که البته در اینجا مشکلی ایجاد نمیکند.
احمد البرقی نیز شبیه آن را با همین سند ذکر کرده است.
شیخ صدوق نیز شبیه این حدیث را یک بار از پدرش از سعد بن عبدالله القمی از ابن عیسی الاشعری از قاسم بن یحیی به باقی سند و بار دیگر از محمد بن حسن بن احمد بن ولید از محمد بن حسن الصفار از عباس بن معروف از صفوان بن یحیی از من حدثه روایت کرده است که در طریق اول جد قاسم بن یحیی ثقه درجه دو است و سایرین، از ثقات درجه یک هستند و در طریق دوم، هر چند تا نفر آخر همه از ثقات درجه یک هستند، اما نفر آخری که نامش معلوم نیست، هر چند ابتداء مجهول است، اما به واسطه صفوان بن یحیی، توثیق درجه دو میشود.
* * *
علامه مجلسی: ضعیف.
حسن بن راشد روایت کرد: «از ابوالحسن، موسی بن جعفر (امام کاظم) علیهماالسلام درباره معنای «الله» سؤال شد، پس فرمودند: «(همان چیزی است که) بر هر کوچک و بزرگی تسلط دارد.»»