حدیث 35137

35137- 9-[1] الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الدَّیْلَمیُّ فی الْإرْشادِ عَنْ أبی‌الْحَسَنِ موسَی بْنِ جَعْفَرٍ ع فی حَدیثٍ طَویلٍ فی تَفْضیلِ هَذِهِ الْأُمَّةِ عَلَی الْأُمَمِ إلَی أنْ قالَ وَ مِنْهاأنَّ الْقاتِلَ مِنْهُمْ عَمْداً إنْ شاءَ أوْلیاءُ الْمَقْتولِ أنْ یعْفوا عَنْهُ فَعَلوا وَ إنْ شاءوا قَبِلوا الدّیَةَ وَ عَلَی أهْلِ التَّوْراةِ وَ هُمْ أهْلُ دینِکَ یقْتَلُ الْقاتِلُ وَ لا یعْفَی عَنْهُ وَ لا تُؤْخَذُ مِنْهُ دیَةٌ قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَ ذلِکَ تَخْفیفٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ رَحْمَةٌ[2].
——————————
[1]– إرشاد القلوب- 412.
[2]– البقرة 2- 178.

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام غیر معتبر است.
این حدیث از مرسلات قرن هشتم است.

چند نکته درباره این حدیث عرض کنم.
1. این حدیث هم بسیار مفصل است. هفت یا هشت صفحه، اما چون معتبر نیست، بنده از آن می‌گذرم، اگر خواستید، خودتان ملاحظه کنید.
2. در این فراز از حدیث ادعایی مطرح می‌شود و آن را مایه فضیلت اسلام بر یهودیت می‌داند. این‌که در اسلام، به جای قصاص، هم عفو قرار داده شده است و هم دیه، اما در یهودیت چنین نیست و فرد حتما باید قصاص شود. من نمی‌دانم واقعا در یهودیت چنین بوده و هست، یا خیر. اگر کسی اطلاع دارد، بگوید که ما هم بدانیم. اگر نبوده که قرینه‌ای است بر اشکال متنی این حدیث، اما اگر بوده، این سؤال مطرح می‌شود که آیا حکم الله برای آن‌ها بوده، یا جزء تحریفاتشان است.
به هر حال! چون برای ما معتبر نیست، از آن می‌گذریم.

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه