حدیث 707

707- 4-[1] وَ عَنْهُ عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أبانِ بْنِ عُثْمانَ عَنْ أبی‌مَرْیمَ قالَ: قُلْتُ لِأبی‌جَعْفَرٍ ع ما تَقولُ فی الرَّجُلِ یتَوَضَّأُ ثُمَّ یدْعو جاریتَهُ فَتَأْخُذُ بِیدِهِ حَتَّی ینْتَهی إلَی الْمَسْجِدِ فَإنَّ مَنْ عِنْدَنا یزْعُمونَ أنَّها الْمُلامَسَةُ فَقالَ لا وَ اللهِ ما بِذَلِکَ بَأْسٌ وَ رُبَّما فَعَلْتُهُ وَ ما یعْنَی بِهَذا أوْ لامَسْتُمُ النِّساءَ[2] إلّا الْمواقَعَةُ فی الْفَرْجِ[3].
——————————
[1]– التهذیب 1- 22- 55، و الاستبصار 1- 87- 278.
[2]– النساء 4- 43، و المائدة 5- 6.
[3]– فی التهذیب 1- 22- 55″ دون الفرج”، (منه قده).

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام معتبر درجه یک است.
شیخ الطائفه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به حسین بن سعید الاهوازی که معتبر درجه یک است، از احمد بن محمد بن ابی‌نصر از ابان بن عثمان از ابومریم الانصاری روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
* * *
علامه مجلسی: موثق (مل).

ابومریم، عبدالغفار بن قاسم الانصاری از ثقات اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما‌السلام است. می‌گوید فردی وضو می‌گیرد و دست جاریه‌اش را می‌گیرد که به مسجد برود. عده‌ای نزد ما هستند که تصور می‌کنند این ملامسه است. قاعدتا اشاره او به آیه وضو و غسل است که جلسات اول بررسی کردیم و این را به ذهن متبادر می‌کند که مطلق لمس زنان، موجب غسل یا وضو است. امام علیه‌السلام هم در جواب، ضمن اشاره به آیه وضو و غسل، می‌فرمایند که خیر، مشکلی ندارد، چه بسا من هم این کار را بکنم و بعد منظور از «لامستم النساء» در آیه مذکور، دخول در فرج است.
خلاصه این‌که معلوم می‌شود به صرف لمس زنان، وضو و غسل لازم نمی‌شود و «لامستم النساء»، کنایه از مجامعت است. این روایت بیش‌تر جنبه تفسیری دارد.

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه