حدیث 5472
(5472) الکافی (ح 10445): عَنْهُ عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعیدٍ عَنْ حَمّادِ بْنِ عیسَی عَنْ حَریزٍ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أحَدِهِما علیهماالسلام فی قَوْلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «یَعْلَمُ ما تَحْمِلُ کُلُّ أُنْثی وَ ما تَغیضُ الْأرْحامُ وَ ما تَزْدادُ»، قالَ: «الْغَیْضُ، کُلُ حَمْلٍ دونَ تِسْعَةِ أشْهُرٍ وَ ما تَزْدادُ، کُلُّ شَیْءٍ یَزْدادُ عَلَی تِسْعَةِ أشْهُرٍ. فَکُلَّما رَأتِ الْمَرْأةُ الدَّمَ الْخالِصَ فی حَمْلِها، فَإنَّها تَزْدادُ بِعَدَدِ الْأیّامِ الَّتی رَأتْ فی حَمْلِها مِنَ الدَّمِ.»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه دو است.
با توجه به احادث قبل، ضمیر «ه» در «عنه»، به محمد بن یحیی العطار بر میگردد، لذا ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از محمد بن یحیی العطار از ابن عیسی الاشعری از حسین بن سعید الاهوازی از حماد بن عیسی از حریز بن عبدالله از من ذکره روایت کرده است که این فرد اخیر، ابتداء مجهول است، اما به واسطه حریز بن عبدالله توثیق درجه دو میشود. سایرین هم از ثقات درجه یک هستند.
* * *
علامه مجلسی: مرسل.
یکی از آن دو (امام باقر یا امام صادق) علیهماالسلام درباره کلام الله عز و جل: «یَعْلَمُ ما تَحْمِلُ کُلُّ أُنْثی وَ ما تَغیضُ الْأرْحامُ وَ ما تَزْدادُ» فرمودند: «غیض، هر حمل کمتر از نُه ماه است و ما تزداد، هر چیزی که افزوده میشود بر نُه ماه. پس هر آنچه زن در حملش خون خالص دید، پس همانا آن افزوده میشود به عدد روزهایی که در حملش از خون دیده است.»