حدیث 4808
(4808) معانی الأخبار (ص 157) و علل الشرائع (ج 1، ص 85): حَدَّثَنا عَلیُّ بْنُ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رحمهالله قالَ حَدَّثَنا مُحَمَّدُ بْنُ أبیعَبْدِاللهِ الْکوفیُّ عَنْ أبیالْخَیْرِ صالِحِ بْنِ أبیحَمّادٍ قالَ حَدَّثَنی أحْمَدُ بْنُ هِلالٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أبیعُمَیْرٍ عَنْ عَبْدِالْمُؤْمِنِ الْأنْصاریِّ قالَ: «قُلْتُ لِأبیعَبْدِاللهِ علیهالسلام: «إنَّ قَوْماً رَوَوْا أنَّ رَسولَ اللهِ صلیاللهعلیهوآله قالَ: «إنَّ اخْتِلافَ أُمَّتی رَحْمَةٌ.»» فَقالَ: «صَدَقوا.» قُلْتُ: «إنْ کانَ اخْتِلافُهُمْ رَحْمَةً، فَاجْتِماعُهُمْ عَذابٌ؟» قالَ: «لَیْسَ حَیْثُ ذَهَبْتَ وَ ذَهَبوا. إنَّما أرادَ قَوْلَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهوا فی الدّینِ وَ لِیُنْذِروا قَوْمَهُمْ إذا رَجَعوا إلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرونَ»، فَأمَرَهُمْ أنْ یَنْفِروا إلَی رَسولِ اللهِ صلیاللهعلیهوآله وَ یَخْتَلِفوا إلَیْهِ، فَیَتَعَلَّموا، ثُمَّ یَرْجِعوا إلَی قَوْمِهِمْ، فَیُعَلِّموهُمْ. إنَّما أرادَ اخْتِلافَهُمْ مِنَ الْبُلْدانِ، لا اخْتِلافاً فی دینِ اللهِ. إنَّما الدّینُ واحِدٌ.»»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام معتبر درجه یک است.
شیخ صدوق از علی بن احمد بن محمد الدقاق از محمد بن جعفر الاسدی از صالح بن ابیحماد از احمد بن هلال از ابن ابیعمیر از عبدالمؤمن الانصاری روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
عبدالمؤمن الانصاری روایت کرد: «به ابوعبدالله (امام صادق) علیهالسلام عرض کردم: «به یقین قومی روایت کردهاند که رسول الله صلیاللهعلیهوآله فرمودند: «به یقین اختلاف امت من رحمت است.»» پس فرمودند: «راست گفتند.» عرض کردم: «اگر اختلافشان رحمت باشد، پس اجتماعشان عذاب است؟» فرمودند: «آنگونه که رفتی و رفتند، نیست. این است و جز این نیست که کلام الله عز و جل: «فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهوا فی الدّینِ وَ لِیُنْذِروا قَوْمَهُمْ إذا رَجَعوا إلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرونَ» را اراده کرده است. پس ایشان را امر نموده که به سوی رسول الله حرکت کنند و به سوی او مختلف شوند، پس بیاموزند، سپس بازگردند به سوی قومشان، پس آنها را بیاموزانند. این است و جز این نیست که مختلف شدنشان از شهرها را اراده کرده است، نه اختلاف در دین الله را. این است و جز این نیست که دین یکی است.»»