حدیث 2248
(2248 و 3548) الکافی (ح 15316): عِدَّةٌ مِنْ أصْحابِنا عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خالِدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ ظَریفٍ عَنْ عَبْدِالصَّمَدِ بْنِ بَشیرٍ عَنْ أبیالْجارودِ عَنْ أبیجَعْفَرٍ علیهالسلام قالَ: «قالَ [لی] أبوجَعْفَرٍ علیهالسلام: «یا أباالْجارودِ! ما یَقولونَ لَکُمْ فی الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام؟» قُلْتُ: «یُنْکِرونَ عَلَیْنا أنَّهُما ابْنا رَسولِ اللهِ صلیاللهعلیهوآله.» قالَ: «فَأیَّ شَیْءٍ احْتَجَجْتُمْ عَلَیْهِمْ؟» قُلْتُ: «احْتَجَجْنا عَلَیْهِمْ بِقَوْلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ فی عیسَی بْنِ مَرْیَمَ علیهماالسلام: «وَ مِنْ ذُرّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ وَ أیّوبَ وَ یوسُفَ وَ موسی وَ هارونَ وَ کَذلِکَ نَجْزی الْمُحْسِنینَ وَ زَکَریّا وَ یَحْیی وَ عیسی»، فَجَعَلَ عیسَی، ابْنَ مَرْیَمَ مِنْ ذُرّیَّةِ نوحٍ علیهالسلام.» قالَ: «فَأیَّ شَیْءٍ قالوا لَکُمْ؟» قُلْتُ: «قالوا: «قَدْ یَکونُ وَلَدُ الِابْنَةِ مِنَ الْوَلَدِ وَ لا یَکونُ مِنَ الصُّلْبِ.»» قالَ: «فَأیَّ شَیْءٍ احْتَجَجْتُمْ عَلَیْهِمْ؟» قُلْتُ: «احْتَجَجْنا عَلَیْهِمْ بِقَوْلِ اللهِ تَعالَی لِرَسولِهِ صلیاللهعلیهوآله: «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ»». قالَ: «فَأیَّ شَیْءٍ قالوا؟» قُلْتُ: «قالوا: «قَدْ یَکونُ فی کَلامِ الْعَرَبِ أبْناءُ رَجُلٍ وَ آخَرُ یَقولُ أبْناؤُنا.»»» قالَ: «فَقالَ أبوجَعْفَرٍ علیهالسلام: «یا أباالْجارودِ! لَأُعْطیَنَّکَها مِنْ کِتابِ اللهِ جَلَّ وَ تَعالَی أنَّهُما مِنْ صُلْبِ رَسولِ اللهِ صلیاللهعلیهوآله، لا یَرُدُّها إلّا الْکافِرُ.» قُلْتُ: «وَ أیْنَ ذَلِکَ؟ جُعِلْتُ فِداکَ!» قالَ: «مِنْ حَیْثُ قالَ اللهُ تَعالَی: «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أخَواتُکُمْ» الْآیَةَ، إلَی أنِ انْتَهَی إلَی قَوْلِهِ تَبارَکَ وَ تَعالَی: «وَ حَلائِلُ أبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أصْلابِکُمْ»، فَسَلْهُمْ یا أباالْجارودِ! هَلْ کانَ یَحِلُّ لِرَسولِ اللهِ صلیاللهعلیهوآله نِکاحُ حَلیلَتَیْهِما؟ فَإنْ قالوا: «نَعَمْ!» کَذَبوا وَ فَجَروا وَ إنْ قالوا: «لا!» فَهُما ابْناهُ لِصُلْبِهِ.»»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از عدة من اصحابنا از احمد بن محمد البرقی از حسن بن ظریف از عبدالصمد بن بشیر از ابوالجارود روایت کرده است که احمد البرقی و ابوالجارود از ثقات مشروطی هستند که البته مشکلی در اینجا ایجاد نمیکنند. سایرین هم از ثقات درجه یک هستند.
ابوالجارود از ابوجعفر (امام صادق) علیهالسلام روایت کرد: «ابوجعفر علیهالسلام به من فرمودند: «ای ابوالجارود! درباره حسن و حسین علیهماالسلام به شما چه میگویند؟» عرض کردم: «انکار میکنند بر ما که آن دو فرزندان رسول الله صلیاللهعلیهوآله هستند.» فرمودند: «شما به چه چیزی بر آنها احتجاج کردید؟» عرض کردم: «احتجاج کردیم بر آنها به کلام الله عز و جل درباره عیسی فرزند مریم علیهماالسلام: «وَ مِنْ ذُرّیَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ وَ أیّوبَ وَ یوسُفَ وَ موسی وَ هارونَ وَ کَذلِکَ نَجْزی الْمُحْسِنینَ وَ زَکَریّا وَ یَحْیی وَ عیسی» که عیسی، فرزند مریم را از ذریه نوح علیهالسلام قرار داد.» فرمودند: «پس چه چیزی به شما گفتند؟» عرض کردم: «گفتند: «ممکن است فرزند دختر از پسر باشد و از صلب نباشد.»» فرمودند: «پس بر چه چیزی بر آنها احتجاج کردید؟» عرض کردم: «احتجاج کردیم بر آنها به کلام الله تعالی برای رسولش صلیاللهعلیهوآله: «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أبْناءَنا وَ أبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَکُمْ»». فرمودند: «پس چه چیزی گفتند؟» عرض کردم: «گفتند: «ممکن است در کلام عرب فرزندان فردی باشند و دیگری بگوید فرزندان ما.»»» (راوی) گوید: «پس ابوجعفر علیهالسلام فرمودند: «ای ابوالجارود! آن را از کتاب الله جل و تعالی به تو عطا میکنم که آن دو از صلب رسول الله صلیاللهعلیهوآله هستند که آن را رد نمیکند مگر کافر.» عرض کردم: «و آن چست؟ فرایتان شوم!» فرمودند: «از آنجایی است که الله تعالی فرمود: «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أخَواتُکُمْ» الآیه، تا آنجا که به سخن او تبارک و تعالی: «وَ حَلائِلُ أبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أصْلابِکُمْ» پایان مییابد، پس ای ابوالجارود! از آنها بپرس که آیا نکاح همسران آن دو برای رسول الله صلیاللهعلیهوآله جایز است؟ پس اگر گفتند: «آری!» دروغ گفتهاند و فاجر شدهاند و اگر گفتند: «خیر!» پس آن دو پسران او از صلبش هستند.»»