حدیث 1209
(1209) الکافی (ح 10680) و التهذیب (ج 8، ح 82): أبوعَلیٍّ الْأشْعَریُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِالْجَبّارِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ أبوالْعَبّاسِ الرَّزّازُ عَنْ أیّوبَ بْنِ نوحٍ وَ عَلیُّ بْنُ إبْراهیمَ عَنْ أبیهِ جَمیعاً عَنْ صَفْوانَ بْنِ یَحْیَی عَنِ ابْنِ مُسْکانَ عَنْ مُحَمَّدٍ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أبیجَعْفَرٍ علیهالسلام قالَ: «طَلاقُ السُّنَّةِ، یُطَلِّقُها تَطْلیقَةً یَعْنی عَلَی طُهْرٍ مِنْ غَیْرِ جِماعٍ بِشَهادَةِ شاهِدَیْنِ، ثُمَّ یَدَعُها حَتَّی تَمْضیَ أقْراؤُها، فَإذا مَضَتْ أقْراؤُها، فَقَدْ بانَتْ مِنْهُ وَ هُوَ خاطِبٌ مِنَ الْخُطّابِ، إنْ شاءَتْ نَکَحَتْهُ وَ إنْ شاءَتْ فَلا وَ إنْ أرادَ أنْ یُراجِعَها، أشْهَدَ عَلَی رَجْعَتِها قَبْلَ أنْ تَمْضیَ أقْراؤُها، فَتَکونُ عِنْدَهُ عَلَی التَّطْلیقَةِ الْماضیَةِ». قالَ: «وَ قالَ أبوبَصیرٍ عَنْ أبیعَبْدِاللهِ علیهالسلام: «هُوَ قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَ جَلَ: «الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإمْساکٌ بِمَعْروفٍ أوْ تَسْریحٌ بِإحْسانٍ»، التَّطْلیقَةُ الثّالِثَةُ، التَّسْریحُ بِإحْسانٍ.»»
طریق این حدیث به معصوم علیهالسلام، معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را به چند طریق روایت کرده است.
1. از احمد بن ادریس القمی از محمد بن عبدالجبار از صفوان بن یحیی از عبدالله بن مسکان از محمد بن مسلم
2. از محمد بن جعفر الرزاز از ایوب بن نوح از صفوان بن یحیی از عبدالله بن مسکان از محمد بن مسلم
3. از علی بن ابراهیم القمی از پدرش از صفوان بن یحیی از عبدالله بن مسکان از محمد بن مسلم
که همه از ثقات درجه یک هستند.
شیخالطائفه نیز شبیه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به ثقةالاسلام الکلینی که معتبر درجه یک است، به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: صحیح.
محمد بن مسلم روایت کرد: «ابوجعفر (امام باقر) علیهالسلام فرمودند: «طلاق سنت، طلاق میدهد او را یک بار یعنی به شهادت دو عادل بر پاکی از غیر جماع، سپس او را رها میکند تا قرءهایش بگذرد، پس هنگامی که قرأهایش گذشت، پس از او جدا شده است و او خواستگاری از خاستگاران است، اگر زن خواست او را نکاح میکند و اگر خواست، خیر و اگر اراده کرد که به آن زن رجوع کرده است، بر رجوع به آن زن قبل از گذشتن قرءهایش شاهد آورد، پس نزد او بر طلاق گذشته باشد»». (راوی) گوید: «و ابوبصیر از ابوعبدالله (امام صادق) علیهالسلام روایت کرد: «سخت الله عز و جل: «الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإمْساکٌ بِمَعْروفٍ أوْ تَسْریحٌ بِإحْسانٍ»، تسریح به احسان، (در مورد) طلاق سوم است.»»