حدیث 2236

(2236 و 8686) الکافی (ح 9802)، التهذیب (ج 7، ح 1190) و النوادر للأشعری (ص 101): مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنِ الْعَلاءِ بْنِ رَزینٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أحَدِهِما علیهماالسلام أنَّهُ قالَ: «لَوْ لَمْ یَحْرُمْ عَلَی النّاسِ أزْواجُ النَّبیِ صلی‌الله‌علیه‌وآله لِقَوْلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ ما کانَ لَکُمْ أنْ تُؤْذوا رَسولَ اللهِ وَ لا أنْ تَنْکِحوا أزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أبَداً»، حَرُمْنَ عَلَی الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهماالسلام لِقَوْلِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «وَ لا تَنْکِحوا ما نَکَحَ آباؤُکُمْ مِنَ النِّساءِ» وَ لا یَصْلُحُ لِلرَّجُلِ أنْ یَنْکِحَ امْرَأةَ جَدِّهِ.»»

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام، معتبر درجه یک است.
ثقةالاسلام الکلینی این حدیث را از محمد بن یحیی العطار از ابن عیسی الاشعری از علی بن حکم از علاء بن رزین از محمد بن مسلم روایت کرده است که همه از ثقات درجه یک هستند.
شیخ‌الطائفه نیز شبیه این حدیث را به طریق خود در التهذیب و الإستبصار به محمد بن یحیی العطار که معتبر درجه یک است، به باقی سند روایت کرده است.
ابن عیسی الاشعری شبیه این حدیث را از صفوان بن یحیی از علاء بن رزین به باقی سند روایت کرده است.
* * *
علامه مجلسی: صحیح.

محمد بن مسلم (روایت کرد که)از یکی از آن دو (امام باقر یا امام صادق) علیهماالسلام که فرمودند: «اگر همسران نبی صلی‌الله‌علیه‌وآله به واسطه کلام الله عز و جل: «وَ ما کانَ لَکُمْ أنْ تُؤْذوا رَسولَ اللهِ وَ لا أنْ تَنْکِحوا أزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أبَداً» بر مردم حرام نمی‌شدند، بر حسن و حسین علیهماالسلام به واسطه کلام الله عز و جل: «وَ لا تَنْکِحوا ما نَکَحَ آباؤُکُمْ مِنَ النِّساءِ» حرام بودند و جایز نیست بر مرد که همسر جدش را نکاح کند.»

کلیدواژه‌ها:

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه