حدیث ۱۰۰۱۰

(۱۰۰۱۰ و ۱۰۰۱۲) الخصال (ج ۱، ص ۱۷۹)، الأمالی للصدوق (ص ۲۶۸) و عیون أخبار الرضا علیه‌السلام (ج ۱، ص ۲۲۷ و ج ۲، ص ۲۸): أخْبَرَنا سُلَیْمانُ بْنُ أحْمَدَ بْنِ أیّوبَ اللَّخْمیُّ قالَ حَدَّثَنی عَلیُّ بْنُ عَبْدِالْعَزیزِ وَ مُعاذُ بْنُ الْمُثَنَّی قالا حَدَّثَنا عَبْدُالسَّلامِ بْنُ صالِحٍ الْهَرَویُّ قالَ حَدَّثَنا عَلیُّ بْنُ موسَی الرِّضا عَنْ أبیهِ موسَی عَنْ أبیهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أبیهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلیٍّ عَنْ أبیهِ عَلیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أبیهِ عَنْ عَلیٍّ علیه‌السلام قالَ قالَ رَسولُ اللهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله: «الْإیمانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إقْرارٌ بِاللِّسانِ وَ عَمَلٌ بِالْأرْکانِ.»

طریق این حدیث به معصوم علیه‌السلام، معتبر درجه دو است.شیخ صدوق این حدیث را از سلیمان بن احمد بن ایوب اللخمی از علی بن عبدالعزیز المکی و معاذ بن مثنی العنبری از ابوالصلت الهروی روایت کرده است که علی بن عبدالعزیز المکی و معاذ بن مثنی العنبری از ثقات درجه دو هستند و سایرین، از ثقات درجه یک هستند.
ایشان شبیه این حدیث به چند طرق دیگر هم روایت کرده‌اند.
۱٫ از حمزه بن محمد بن احمد بن جعفر بن محمد بن زید بن علی بن الحسین بن علی بن ابی‌طالب از علی بن محمد البزاز از داود بن سلیمان افراء که فرد اول از ثقات درجه یک و دو نفر بعدی از ثقات درجه دو هستند.
۲٫ از حمزه بن محمد از عبدالرحمن بن ابی‌حاتم از پدرش از ابوالصلت الهروی که نفر اول و آخر از ثقات درجه یک هستند و عبدالرحمن بن ابی‌حاتم از ثقات درجه دو ست، اما پدرش مجهول است.
۳٫ از محمد بن علی بن شاه المروزی از ابوبکر بن محمد بن عبدالله النیسابوری از عبدالله بن احمد بن عامر بن سلیمان الطائی از پدرش که عبداله بن احمد بن عامر مجهول است.
۴٫ از احمد بن ابراهیم بن بکر الخوری از ابراهیم بن هارون بن محمد الخوری از جعفر بن محمد بن زیاد الفقیه الخوری از احمد عبدالله الهروی الشیبانی که ابرهیم بن هارون و جعفر بن محمد بن زیاد مجهول هستند.
۵٫ از حسین بن احمد الاشنانی از علی بن محمد بن مهرویه القزوینی از داود بن سلیمان الفراء که علی بن محمد بن مهرویه از ثقات درجه دو و سایرین از ثقات درجه یک هستند.

(حضرت) رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «ایمان، معرفت به قلب و اقرار به زبان و عمل به ارکان است.»

کلیدواژه‌ها:

فهرست مطالب

باز کردن همه | بستن همه